میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص مسابقات سراسری قرآن دانشآموزانی، اظهار کرد: مرحله کشوری چهل و دومین دوره از مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان سراسر کشور به میزبانی مشهد و در جوار مضجع نورانی امام رضا(ع) در حال برگزاری است.
وی ادامه داد: مسابقات قرآنی دانشآموزان دارای چهار مرحله آموزشگاهی، منطقهای، استانی و کشوری برگزار میشود که امسال در مرحله نخست آن، سه میلیون نفر شرکت داشته و برای مرحله نهایی 900 دانشآموز از 32 استان کشور و نمایندگان دانشآموزان استثنائی کشور به مشهد دعوت شدهاند و در بخش پسران در رشتههای قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ 10جزء، حفظ بیست جزء، حفظ کل قرآن کریم، مداحی، اذان، دعاخوانی، روشهای پژوهشی تفسیر، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، گفتمان مهدوی و انشای نماز به رقابت میپردازند.
باقری تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری این مسابقات، تربیت قرآنی دانشآموزان در رشتههای قرآنی و آشنایی دانشآموزان با سیره و سبک زندگی ائمه معصومین(ع) و همچنین آشنایی دانشآموزان با اقامه نماز و نهادینهسازی آن در دل و جان دانشآموزان پایههای مختلف است. مسابقات قرآن دانشآموزی امسال با سالهای گذشته تفاوت دارد و اولین تفاوت در این خصوص است که دانشآموزان متوسطه اول هم امسال در مرحله کشوری مسابقات حضور یافته و به رقابت میپردازند. دومین تفاوت در این خصوص است که آموزش در مسابقات اضافه شده است و آموزش دو ساعته با حضور داورانی که مسابقات را ارزیابی کردهاند برای دانشآموزان تعبیر شده است تا دانشآموزان بتوانند در این کارگاه دو ساعته مهارتهای خود را ارتقا یابند.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امیدوار هستیم که دانشآموزانی که در این دوره از مسابقات حضور دارند و نماینده دانشآموزان مدرسه و منطقه خود هستند، حس معنویت ناشی از حضور در مسابقات و مضجع نورانی امام رضا(ع) را به شهر خود منتقل کنند و دانشآموزان دیگر را مستفیظ سازند.
وی ادامه داد: به راحتی نمیتوان ادعا کرد که استقبال و گرایش جوانان و نوجوانان به قرآن و نماز کم شده است، زیرا این امر باید در مدارس و کانونهای متعدد پیگیری شود و مورد ارزیابی قرار گیرد. طبق آمارهایی که به دست ما رسیده است، بیش از 70هزار مدرسه در کشور نماز جماعت را برگزار میکنند، حال درست است که برخی محدودیتهای متفاوتی در این خصوص وجود دارد، اما بازهم دانشآموزان استقبال خوبی از آن انجام میدهند.
باقری اظهار کرد: اگر بخواهیم استقبال پرشورتری از این موضوع توسط دانشآموزان صورت گیرد، باید جذابسازی این موضوع در دستور کار قرار گیرد و مسابقات و فعالیتها به صورت جذاب و نوین برای افراد ارائه گردد تا انگیزه آنها افزایش یابد. همچنین اگر این موضوع در مدارس رقابتی شود، مخاطب بیشتری را به خود جذب میکند. علاوه بر این موارد باید تلاش کنیم که از بسترهای گوناکون مدارس استفاده کنیم و برای این امر مهم به فعالیت بپردازیم. یکی از اقداماتی که در این خصوص میتواند تاثیر بسیاری بر انگیزه دانشآموزان داشته باشد، استفاده از ظرفیت قرآنی والدین برای تربیت قرآنی دانشآموزان است. همچنین استفاده از گروههای نهادی، فرهنگی و قرآنی مختلف که در جامعه ایفای نقش میکنند برای این امر مناسب هستند و میتوانند شور تازهای به مسابقات بپردازند.
انتهای پیام