دلایل کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در سال‌های اخیر
کد خبر: 1454425
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد:

دلایل کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در سال‌های اخیر

گروه اقتصاد: میرمحمدی به تشریح دلایل کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها پرداخت و اظهار کرد: برای افزایش گرایش مردم به سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه نیازمند فعالیت فرهنگی هستیم؛ چرا‌که در قانون منبعی برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه توسط بانک‌ها در نظر گرفته نشده است.

سید‌محمد‌حسین میرمحمدی، عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره دلایل کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در سال‌های اخیر اظهار کرد: دلیل کاهش منابع قرض‌الحسنه، کاهش  سپرده قرض‌الحسنه بانک‌هاست. تجهیز منابع قرض‌الحسنه بانک‌‌ها از طریق سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه صورت می‌گیرد، و چون تمایل مردم به سپرده قرض‌الحسنه کاهش پیدا کرده است در نتیجه شاهد کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها هستیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، به این دلیل که سپرده‌های قرض‌الحسنه کاهش پیدا کرده و همگی به سپرده‌های میان‌مدت یا بلند‌مدت تبدیل شده است، لذا این موضوع در تجهیز منابع قرض‌الحسنه تأثیر گذاشته است. امروزه انگیز‌های سابق بسیاری از مردم برای سپرده‌ قرض‌الحسنه که افراد نیازمند از آن استفاده کنند، اکثرا به انتفاع مادی تبدیل شده و مردم گرایش به سمت افتتاح حساب قرض‌الحسنه ندارند و این موضوع مشکل ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانک‌ها بر کاهش منابع قرض‌الحسنه اظهار کرد: آنکه به دنبال قرض‌الحسنه است، به دنبال سود نیست، حال اگر سود 50 یا 10 درصد باشد  فرقی به حال وی ندارد، بلکه خود سودآور بودن قضیه است که انگیزه مردم برای قرض‌الحسنه را کاهش داده و باید به این موضوع بیشتر پرداخته شده و توجه مردم به آن جلب شود.

وی در پایان درباره تأثیر رقابت بانک‌ها برای افزایش سود بر این موضوع اظهار کرد: آن رقابت بانک‌ها، بیشتر در عرصه سود تسهیلات است و تأثیری بر کاهش سپرده‌های قرض‌الحسنه ندارد و به نظرم برای حل این مشکل باید در این زمینه کار فرهنگی بیشتری صورت گیرد که مردم به این امر اهتمام داشته باشند تا بخشی از نیازهای قرض‌الحسنه کشور مرتفع بشود، چون به موحب قانون بخشی از منابع  بانک‌ها به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص داده نشده است.

captcha