تفسیر سوره «عصر» و اهمیت زمان در زندگی
کد خبر: 3896585
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

تفسیر سوره «عصر» و اهمیت زمان در زندگی

آیت‌الله سیدان ضمن بیان روایات تفسیری در رابطه با سوره «عصر» به اهمیت و ویژگی زمان در زندگی اشاره کرد و گفت: این زمان، هر لحظه در معرض خطر است و مانند شعله شمع ممکن است از بین برود.

تفسیر سوره عصر و اهمیت زمان در زندگیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، مدرس حوزه علمیه خراسان، ۱۵ اردیبهشت‌ماه در دهمین جلسه تفسیر قرآن و بیان معارف وحیانی ماه مبارک رمضان که از طریق فضای مجازی منتشر شد، با اشاره سوره «عصر» و فواید آن اظهار کرد: در روایات آمده که قرائت این سوره موجب ختم به خیر شدن کار انسان می‌شود و انسان را جزئی از جمع اهل حق می‌کند، اگر بر قرائت این سوره تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه خداوند برای هر چیزی خاصیتی قرار داده است، ادامه داد: سوره «عصر» از جمله سوره‌های کوچک قرآن است که سه آیه بیشتر ندارد و همچون سوره‌های «نصر» و «کوثر» یکی از سه سوره قرآن است که سه آیه را شامل می‌شود.

خاصیت سوره‌ها قطعی نیست

سیدان افزود: در تفسیر «برهان» و «مجمع‌البیان» آمده است که اگر بر چیزی این سوره خوانده شود که انسان نیت حفظ آن را دارد، این شی تا وقتی به صاحبش برسد، حفظ می‌شود، این فواید ذکر شده همیشه قطعی نیست و ممکن است موانعی برای این خاصیت‌ها وجود داشته باشد و این فواید هدف این سوره نیست، بلکه هدف نزول آیات محتوای مطالب قرآن است.

مدرس حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: «عصر» در لغت عرب به معنای فشار و همچنین به معنای زمان است و نیز تعبیر به نزدیک مغرب و هنگام غروب شده است، وقت خاصی است که شب و روز یک تلاقی با یکدیگر دارند، «عصر» به معنای زمان بعثت حضرت محمد مصطفی(ص) و نیز زمان ظهور حضرت مهدی(عج) نیز عنوان شده است.

وی بیان کرد: در کتاب کمال‌الدین شیخ صدوق روایتی از حضرت صادق(ع) آمده است که «عصر» به معنای زمان ظهور امام زمان(عج) است، این زمان زمینه همه خوبی‌هاست، اگر چنانچه اسباب همه خوبی‌ها و امور آماده باشد اما فرصتی وجود نداشته باشد، این اسباب آماده، خاصیتی نخواهد داشت.

مقدمات فراوان برای وجود زمان

مدرس حوزه‌ علمیه خراسان افزود: میلیاردها مقدمات باید آماده شود و تمام جریانات خلقت در مسیر خود باشند که یک دقیقه وقت برای ما به وجود بیاید و هر دقیقه هم که از دست برود قابل برگشت نیست.

سیدان اضافه کرد: نکته دیگر در رابطه با اهمیت زمان اینکه این زمان، هر لحظه در معرض خطر است و مانند شعله شمع ممکن است از بین برود، انسان باید برای وقت خود ارزش قائل شود و اینکه چگونه عمر خود را مصرف می‌کند.

وی بیان کرد: در روایتی انسان باشخصیت، اینگونه معرفی می‌شود که مروت در وطن به این است که انسان از مساجد استفاده، قرائت قرآن کند و با خوبان رفاقت کند، وقتی برای یاد گرفتن دین قرار دهد و مروت در سفر به این است که انسان مزاح بدون گناه داشته و اهل به‌جا خرج کردن و اهل سازش با همسفران باشد و بر آنان خرده نگیرد.

این مدرس حوزه‌ علمیه خراسان با اشاره به حدیثی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: «ای مردم! ذریه هر پیغمبری از خود آن پیامبر است، اما ذریه من از صلب علی(ع) است، شیطان به سبب حسدش باعث خروج آدم از بهشت شد، ای مردم! به علی(ع) حسد نورزید که اعمال شما از بین برود و قدم‌های شما به لرزش درآید و مؤمن مخلص، علی(ع) را دوست دارد» و سوره «عصر» نیز درخصوص حضرت علی(ع) است.

انتهای پیام
captcha