آمادگی و استعداد انسان‌ دو شرط لازم برای پذیرش هدایت است
کد خبر: 3965618
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

آمادگی و استعداد انسان‌ دو شرط لازم برای پذیرش هدایت است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: همواره دو شرطی که انسان‌ها برای پذیرش هدایت و راهنمایی‌های پیامبر و خداوند دارند، «آمادگی» و «استعداد» است که این دو شرط زمینه هدایت انسان‌ را فراهم کرده و اگر این دو نباشند آنگاه هدایت هم صورت نخواهد گرفت.

آمادگی و استعداد انسان‌ دو شرط لازم برای پذیرش هدایت استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، شامگاه 29 فروردین‌ماه، در چهارمین جلسه سلسله جلسات تفسیر سوره «ابراهیم» که از طریق رادیو زیارت پخش شد، اظهار کرد: در آیه اول سوره «ابراهیم» که خداوند می‌فرماید: «الر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنْ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ» ذات مقدس پروردگار مقصد و هدف نزول قرآن را در این آیه به عنوان یک مأموریت برای پیامبر بیان کرده است تا مردم را از ظلمت به سوی نور خارج کند و در حقیقت خداوند اصل رسالت را بر عهده پیامبر(ص) قرار داده است.

وی ادامه داد: خداوند در این آیه شریفه سوره ابراهیم خطاب به پیامبر(ص) می‌فرمایند این کتابى است که بر تو نازل کردیم تا مردم را از تاریکى‌ها «شرک، ظلم و جهل» به سوى روشنایى «ایمان، عدل و آگاهى» به خواست پروردگارشان بیرون آورى و هدایت کنى به سوى راه خداوند توانا و ستوده. در حقیقت در این آیه شریفه مدیریت و مقام ربوبیت پروردگار اقتضا می‌کند که مردم از ظلمات به سوی نور خارج شوند.

امام جمعه مشهد گفت: اما اینگونه نیست که پیامبر اکرم(ص) بتواند این کار را در هر شرایطی انجام دهد. معمولاً تعالیم، آموزه‌ها و هدایت‌های رسول‌الله تابع سلسله شرایط و آمادگی‌هایی است، زیرا اگر افراد استعداد و آمادگی لازم و کاملی در راستای این آموزه‌ها نداشته باشند پس این هدایت‌ها هم در آن‌ها تأثیری نخواهد داشت. بر همین اساس باید گفت که خروج همه انسان‌ها از ظلمت به سوی نور به دست پیامبر صورت نمی‌گیرد، چرا که شرط لازم در این مسیر آمادگی و استعداد انسان‌ها برای پذیرش این هدایت است.

علم‌الهدی بیان کرد: با توجه به اینکه هدف ذات مقدس پروردگار این است که مردم باید از ظلمت به سوی نور خارج شوند و در مسیر نور هدایت الهی قرار گیرند، همواره این هدف نیاز به یک رهبر دارد که این رهبر همانا رسول اکرم(ص) است که اگر رهبری، نشان دادن، الگوسازی در مقابل مردم و پیام‌رسانی ایشان نباشد این هدف به نتیجه نخواهد رسید. همچنین باید توجه داشت که این کلام، کلام خداوند است و یکی از ابزارهای خروج مردم از ظلمات بشمار می‌رود.

وی بیان کرد: در حقیقت ما انسان‌ها هنگامی‌که کاری را با یک هدفی انجام می‌دهیم تحت تأثیر آن هدف قرار می‌گیریم، اما خداوند اینگونه نیست و غنی به ذات است و به هیچ چیزی که در خارج وجود دارد نیاز ندارد. همواره خداوند از آفریدن بشر، زمین و هر آنچه که در خارج وجود دارد هدفی داشته و باید توجه داشت که تمام این‌ها بیهوده آفریده نشده‌اند، چرا که خداوند حکیم است و در کار او بیهوده کاری وجود ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: در اینجا نکته‌ای که وجود دارد این است که همواره انسان با انجام دادن کاری تحت تأثیر آن کار قرار می‌گیرد، اما خداوند که بشر را آفریده هیچگاه تحت تأثیر ما انسان‌ها قرار نمی‌گیرد که این یکی از تفاوت‌هایی است که میان انسان و خدا وجود دارد. بنابراین هدف خدا در خلقت اثر می‌گذارد بدین منظور که خلقت خدا حکیم است و از این‌رو خلقت خدا هم باید خلقتی کامل باشد.

علم‌الهدی اضافه کرد: در حقیقت خروج مردم از ظلمات به سوی نور که همان هدف خداوند است در کمال مردم مؤثر است و این هدف خداوند با دو ابزار که همانا پیغمبر اکرم(ص) و نزول قرآن است، به سرانجام خواهد رسید و راه خدا این است که مردم از وحشت‌ها، سیاهی‌ها، تاریکی‌ها و نگرانی‌ها خارج شوند. بر همین اساس خداوند پیامبر(ص) و قرآن را فرستاد تا ما انسان‌ها را به راه خدای عزیز و حمید هدایت کند.

وی تصریح کرد: اما در حقیقت یکی از مشکلاتی که ما انسان‌ها دچار آن هستیم تصور خداوند در ذهنمان است و معمولاً هم تصویری که از افعال و صفات خداوند در ذهن خود داریم یک تصویر انسانی است و خدای متعال را مانند انسانی در نظر می‌گیریم که می‌تواند همه کارها را انجام دهد و از همه صفات و خوبی‌ها هم برخوردار است، در حالی‌که نباید اینگونه باشد زیرا خدای متعال بشر نیست بلکه خالق بشر است، پس وجود خدا، صفات و افعال خداوند برای ما قابل تصویر نیستند.

راه خدا عزیز و شکست‌ناپذیر است

امام جمعه مشهد با بیان اینکه اما چرا دو صفت «عزیز» و «حمید» برای خداوند آمده است تأکید کرد: «عزیز» و «حمید» از اسماء و صفات خداوند هستند، به گونه‌ای که راغب اصفهانی در کتاب مفردات خود عزیز را اینگونه معنا می‌کند و می‌گوید که عزیز عبارت است از حالتی که برای انسان پیدا ‌شده که این حالت مانع شکست او می‌شود.

علم‌الهدی افزود: در حقیقت این صفت برای خداوند، پیامبران و مومنان است که به نوعی به معنای شکست‌ناپذیر هم آمده است. بنابراین با توجه به اینکه این صفت در وجود خداوند، پیامبران و مؤمنان است از این‌رو نمی‌توان به آن‌ها راه پیدا کرد و در وجود آن‌ها اثر گذاشت، چرا که آن‌ها حالتی شکست‌ناپذیر دارند.

وی با بیان اینکه مشکل ما در زندگی این است که امیال و نفسانیات خود را به حساب خداوند قرار می‌دهیم و راه خداوند را اشتباه متوجه می‌شویم و آن را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: در حقیقت ما اگر این راه را به اشتباه نرویم و همان راهی را که خداوند پیش روی ما قرار داده دنبال کنیم قطعا به آنچه که باید دست خواهیم یافت، اما شرط اولیه این راه داشتن اخلاص قطعی برای خداوند و بی‌توجهی به امیال نفسانی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: اما این در حالی است که متأسفانه ما در انتخاب خودمان دچار مشکل می‌شویم و همیشه سلیقه‌ها، مطامع، نظریات، عقیده‌ها و یا سیاست‎های شخصی را با یکدیگر دخالت می‌دهیم و آن راهی را که خودمان انتخاب کرده‌ایم راه خدا می‌نامیم و در نهایت هم با شکست مواجه می‌شویم.

انتهای پیام
captcha