اتصال به قدرت حق موجب قرارگرفتن در مسیر صحیح زندگی می‌شود
کد خبر: 3965895
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳

اتصال به قدرت حق موجب قرارگرفتن در مسیر صحیح زندگی می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: همواره اگر ما به قدرت حق متصل شویم و به مشیت الهی توجه داشته باشیم، این امر می‌تواند در زندگی مؤثر باشد و ما را در مسیر صحیح قرار دهد.

اتصال به قدرت حق موجب قرارگرفتن در مسیر درستی از زندگی می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، شامگاه 30 فروردین‌‌ماه، در پنجمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره «ابراهیم» که از طریق رادیو زیارت پخش شد، اظهار کرد: بحث امروز ما در تفسیر سوره ابراهیم درباره آیه دوم این سوره است که خداوند می‌فرماید «اللَّهِ الَّذِى لَهُ مَا فِى‌السَّمَوَاتِ وَمَا فِى‌الْأَرْضِ وَ وَیْلٌ لِلْکَفِرِینَ مِنْ عَذَابٍ شَدِیدٍ» که در حقیقت به نوعی این آیه به آیه اول متصل است. ما در آیه اول می‌خوانیم که ذات مقدس پروردگار به پیغمبر(ص) مأموریت می‌دهد تا مردم را از ظلمات خارج و به نور و راه خدای عزیز و حمید که یکی از صفات خداوند است، هدایت کند. در آیه دوم به یکی دیگر از صفات خداوند که همانا مالکیت تمام آنچه در آسمان‌ها و زمین است اشاره دارد.

مالکیت خدا نسبت به موجودات عالم

وی مقصود از این مالکیتی که در آیه دوم به آن اشاره شده، مالکیت نسبت به تمام وجود و هستی دانست و افزود: در حقیقت منظور از مالکیت خداوند این است که خداوند صاحب اختیار همه موجودات عالم است، قدرت تصرف به همه ما را دارد و به تمام خصوصیات موجودات نیز آگاه است. همه ما می‎دانیم که به این دنیا آمده‌ایم تا زندگی کنیم، اما در مسیر زندگی ما باید فردی باشد که آن راه درستی را که باید در آن گام برداریم به ما نشان دهد که خداوند همواره این راه را به ما نشان داده، زیرا اوست که نه تنها ما را بلکه تمام جهان هستی را آفریده، همه خصوصیات ما را می‌داند و به نقشی که موجودات دیگر می‌توانند در زندگی ما داشته باشند آگاه است.

امام جمعه مشهد تأکید کرد: به همین منظور است که خداوند به ما می‌گوید من چنین کتابی را فرستادم تا از مسیری که شما را به سعادت می‌رساند حرکت کنید، زیرا من مالک شما هستم و قدرت تصرف در همه موجوات را دارم. بنابراین هنگامی‌که چنین خدایی برای ما آمده و راهی را که می‌داند برای ما درست است را پیش روی ما قرار می‌دهد، باید در راهی که او برایمان تعیین کرده قرار گیریم و در همان مسیر گام برداریم.

علم‌الهدی اضافه کرد: پس مالکیت داشتن خداوند در آیه دوم این سوره مبارکه بنا به علتی آمده و آن این است که ما از این کتاب که همانا قرآن است پیروی کنیم، چرا که تنها راهی است که می‌تواند ما را در مسیر خوشبختی و سعادت قرار دهد و این راه توسط خداوندی که مالک تمام آنچه در آسمان‌ها و زمین است در کتاب مقدسی که برای ما فرستاده، نشان داده شده است.

وی اضافه کرد: در بحث مالکیت خداوند که به معنای اختصاص است نکته قابل توجهی وجود دارد. گاهی وقتی این آیه خوانده می‌شود، برخی از افراد مالکیت خداوند را اینگونه تصور می‌کنند که همانگونه که یک فردی مالک زمین و یا ... است خداوند هم مالک این دنیاست. اما این در حالی است که مالکیت خداوند نسبت به حقایق و موجودات با مالکیتی که برخی از انسان‌ها تصور می‌کنند متفاوت است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: در حقیقت موجودات و تمام حقایق این عالم از جمله بشر در اصل پیدایش خود وابسته به خداوند هستند و بر همین اساس می‌توان گفت منظور از مالکیت خدا این است که خداوند تمام این موجودات و جهان هستی را خلق کرده و مخلوقات در جهت دوام وجود و هستی خود به خداوند وابسته هستند.

علم‌الهدی بیان کرد: این مالکیت خدا نسبت به عالم هستی اینگونه است که محدوده اختیارات ما محدوده مشخصی است، به گونه‌ای‌که ما هیچگونه اختیار کاملی نسبت به خودمان نداریم تا هر آنچه را که بخواهیم به اختیار خود انجام دهیم، بلکه اختیارات ما نسبت به خودمان محدود است و هرچه را که خداوند برای ما بخواهد و مشیت او برای ما باشد صورت خواهد گرفت و در مقابل این اراده و مشیت حق هیچگونه اختیاری نداریم.

وی تصریح کرد: همواره گاهی همه ما انسان‌ها در زندگی خود با اتفاقات ناگهانی، سختی‌ها، ناراحتی‌ها، خوشی‌ها و حتی موفقیت‌هایی مواجه شده‌ایم که حتی به این اتفاقات هم فکر نکرده‌ایم و گمان نمی‌کردیم که این‌ها در زندگی ما رخ دهند، در حقیقت این اتفاقات همان مشیت‌های الهی هستند که بدون اختیار ما و به اراده و خواست خداوند پیش روی ما قرار داده شده‌اند.

توجه به نقاط مالکیتی خداوند

امام جمعه مشهد یادآور شد: البته درست است که بشر از یک اراده‌ای برخوردار است، اما اراده و اختیار او محدود است که این محدودیت‌ها مانع از انجام بسیاری از کارها برای او می‌شود. ما در عرصه زندگی خود در بسیاری از اعمالی که انجام می‌دهیم احساس بی‌اختیاری می‌کنیم، مانند زمان‌هایی که قصد داریم برخی از کارها را انجام دهیم، اما هرچه برای آن کار مورد نظر تلاش می‌کنیم به سر انجام نمی‌رسد و این دقیقا همان مشیت الهی است که اجازه نمی‌دهد آن اتفاق برای ما محقق شود.

علم‌الهدی اظهار کرد: اگر این نقطه‌های مالکیت خداوند را در نظر بگیریم و به این موارد توجه داشته باشیم که ما در برابر خداوند هستیم، از خود هیچ اختیاری نداریم و تمام اختیارات ما به دست اوست و هر آنچه که در زندگی ما جاری می‌شود به خواست او صورت می‌گیرد، قطعاً نظام کاری و زندگی ما تغییر پیدا می‌کند و به گونه دیگری در زندگی خود رفتار خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در حقیقت ما انسان‌ها به نوعی باید به قدرت خداوند متصل شویم و رابطه خوبی با او برقرار کنیم که قطعاً برقراری این ارتباط می‌تواند در زندگی و تصمیماتی که در زندگی خود می‌گیریم تأثیر داشته باشد. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که همه زندگی ما به دست خداوند است و هر آنچه را که اگرچه کم و چه زیاد است، اما اوست که این‌ها را به ما داده، ضرر و زیان‌های زندگی ما را او تعیین می‌کند و هر اتفاق خوشایند و ناخوشانیدی که ما در زندگی با آن‌ها مواجه می‌شویم به دست او رقم می‌خورد.

نماینده‌ ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امام علی(ع) در مناجات شعبانیه می‌فرماید «إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی»، خدایا اگر تو مرا محروم کنی چه کسی به من روزی می‌دهد؟ اگر ما تمام زندگی خود را بررسی کنیم می‌بینیم که همه این امکانات مخلوق خداوند هستند و تنها با کمک و خواست خداوند است که ما می‌توانیم این امکانات و روزی‌ها را داشته باشیم.

علم‌الهدی اضافه کرد: دانستیم که خداوند مالک تمام وجود و هستی است و از این‌رو، راه درست را هم برای کشاندن ما به سوی نور و قرار گرفتن ما در آن بیداری و روشنایی مشخص کرده و پیغمبر(ص) را نیز در این مسیر مأموریت داده است و اگر ما باز هم این راه درست را دنبال نکردیم، در این صورت است که خودمان عذاب شدید را بر سر خودمان آورده‌ایم و به هیچ وجه روی سعادت به روی ما باز نخواهد شد و به کوچکترین موفقیتی هم نخواهیم دست یافت و خداوند می‌فرماید که وای بر کفاری که خودشان این عذاب شدید را برای خود به وجود می‌آورند و به نوعی خداوند در این آیه کفار را تهدید می‌کند.

انتهای پیام
captcha