اصل در انقلاب انبیاء، صدور آن است
کد خبر: 3966710
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

اصل در انقلاب انبیاء، صدور آن است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: همواره باید بدانیم که اصل در انقلاب انبیاء و اولیای خداوند اصل صدور انقلاب است، بدین معنا زمانی‌که پیامبران انقلابی را انجام می‌دهند اصل این است که انقلاب آن‌ها به خارج از قوم و فضای زندگی آن‌ها صادر شود و توسعه پیدا کند و این رسالت بر عهده مردم است که پیامبران را در این مسیر یاری کنند و مسیر خداوند را به سایر مردم نیز نشان داده و آن‌ها را با خود همراه کنند.

اصل در انقلاب انبیاء، صدور انقلاب استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، شامگاه سوم اردیبهشت‌ماه، در دهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره «ابراهیم» که از طریق رادیو زیارت پخش شد، اظهار کرد: در آیه پنجم این سوره مبارکه خداوند می‌فرماید «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى‏ بِایَتِنَآ أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الْظُّلُمَاتِ إِلَى الْنُّورِ وَذَکِّرْهُم بِأَیَّمِ اللَّهِ إِنَّ فِى ذَ لِکَ لَأَیَتٍ لِّکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» همانا موسى را همراه معجزاتى به سوى مردم فرستادیم و به او گفتیم قومت را از تاریکى‏‌ها به سوى نور خارج ساز و روزهاى نزول قهر یا لطف خدا را به آنان یادآورى کن، همانا در این یادآورى براى کسانى که صبر، مقاومت و سپاس فراوان داشته باشند نشانه‏‌هایى از قدرت الهى است.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: این آیه شریفه به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول مربوط به شخص موسی و مأموریتی که خداوند به موسی داده تا طبق این مأموریت، باید قوم خود را از ظلمات به نور خارج کند و بخش دوم این آیه نیز مربوط به وظیفه قوم موسی در اجرا و توسعه این رسالت حضرت موسی است. بخش دوم نیز مربوط به این است که زمانی‌که این قوم از ظلمات خارج شدند، وظایف و نقش‌هایی را در جریان اجرای رسالت پیامبر خود دارند و آن این است که پیگیر رسالت پیامبر خود باشند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: در حقیقت مردم وظیفه دارند تا این رسالت پیامبر خود را توسعه دهند و به همان میزانی که مردم از ظلمات به نور خارج شدند باید با یکدیگر هماهنگ شوند و به پیغمبر خود کمک کنند تا جمعیت بسیاری در مسیر خروج از ظلمات به سوی نور قرار گیرند. لذا اگر ما بخواهیم برداشت کلاسیکی از این مسئله داشته باشیم باید بگوییم که اصل در انقلاب انبیا، صدور انقلاب است. بدین منظور که پیامبران وقتی که انقلابی انجام می‌دهند اصل این است که انقلاب آن‌ها به خارج از قوم و فضای زندگی آن‌ها صادر شود و توسعه پیدا کند.

علم‌الهدی بیان کرد: حرکت و انقلاب انبیا نه تنها ایستایی نیست، بلکه پویایی است و به نوعی قابل توقف نیست. بخش دوم این آیه شریفه به وظیفه‌ای اشاره می‌کند که قوم موسی باید این وظیفه خود را انجام دهند و همانگونه که خداوند در اجرای رسالت موسی ابزاری را در اختیار او قرار داد در راستای اجرای وظیفه قوم موسی هم که باید این رسالت را پیگیری کنند و توسعه دهند، ابزاری را در اختیار آن‌ها قرار داده است. ابزاری که خداوند در اختیار موسی برای مقابله با فرعون قرار داد؛ آیات خدا، معجزات، کمالات و به نوعی ابزاری که تضمین‌کننده پیروزی حضرت موسی در همه حرکت‌ها در مقابله با فرعون و خارج کردن بنی اسرائیل از مصر و به نوعی خروج بنی اسرائیل از ظلمات به نور بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: پس از اینکه بنی اسرائیل از چنگ فرعون نجات پیدا کردند و شریعت موسی برای آن‌ها تثبیت شد و پیرو موسی شدند، وظیفه داشتند که این رسالت را توسعه دهند و در این مسیر موسی را یاری می‌کردند و بر همین اساس رسالتی که بر عهده مردم قرار داده شد این بود که به سرزمین ابراهیم بروند و سرزمین اجدادی خود را از کفر و شرک نجات دهند تا این سرزمین مقدس کانون بندگی خدا شود.

یادآوری «ایام ‌الله»

علم‌الهدی اظهار کرد: برای اینکه بنی اسرائیل این کار را انجام دهند، خداوند به پیغمبر فرمود که تو «ایام‌ الله» را به آن‌ها یادآوری کن. در اینجا منظور از «ایام‌الله» آن روزی است که در آن روز یک نقطه ظهور وجود دارد و آن هم قدرت خدای تبارک و تعالی است و هیچ ظهور و بروزی برای غیر خدا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان خود برای واژه «ایام‌الله» روایت بسیار جالبی دارد و می‌گویند که با وجود اینکه همه روزها و همه چیزها به خداوند تعلق دارد، اما اینکه ما روزهای خاصی را به خداوند نسبت می‌دهیم و می‌گوییم «ایام‌الله» به این دلیل است که خدا در برخی از روزها و زمان‌ها از نظر عزت، قدرت و عظمت، ظهوری دارد که در کنار ظهور حق برای هیچ چیز دیگری که غیر خدا است ظهوری وجود ندارد.

امام جمعه مشهد بیان کرد: خداوند به حضرت موسی گفت ای موسی وقتی تو به بنی اسرائیل که در مقام ایفای رسالت خود که همانا مقابله با توسعه خروج از ظلمات به نور است قرار گیری و اگر این افراد متوجه ایام‌الله شوند و روزهایی که فقط قدرت و عزت برای خداست و این قدرت و عظمت را برای خدا باور کنند، این افراد دیگر هیچ تردیدی در ادامه راه خدا در مقابله با دشمنان خدا و اجرای رسالت توسعه دین خدا مانعی برای خود تصور نمی‌کنند.

علم‌الهدی بیان کرد: به عنوان مثال اگر این 40 سالی که از انقلاب می‌گذرد و با فراز و نشیب‌های زیادی نیز همراه بوده است را بررسی کنیم، هیچ نقطه‌ای را پیدا نخواهیم کرد که قدرت و عظمت خداوند در آن وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: طی این سال‌ها تمام روزهای گام اول، ایام‌‌الله بودند و ما که امروز در مسیر گام دوم هستیم باید با تکیه بر ایام‌ الله گام اول، قدم برداریم، هیچگونه هراسی را به خود راه ندهیم و هیچ امری جز رضای حق را در نظر، بینش و زندگی خود نیز نداشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: در حقیقت برای واژه ایام ‌الله دو تذکر وجود دارد: یکی اینکه ایام ‌الله نسبت به گذشته زندگی تاریخ و اینکه هیچ چیزی غیر از خدا و عزت او وجود نداشته است و یک ایام‌ الله هم مربوط به آینده است که این ایام‌الله بسیار مهم است و در این آیه که خداوند به موسی گفته ایام‌الله را به قومت یادآوری کن، منظور هم ایام‌الله گذشته و هم آینده است.

علم‌الهدی گفت: مرحوم شیخ صدوق در کتاب معانی الاخبار خود روایتی را در خصوص ایام ‌الله بیان کرده که آن را هم از امام صادق(ع) و هم از امام باقر(ع) نقل می‌کند و می‌گوید که این دو بزرگوار فرموده‌اند ایام‌الله سه روز است؛ روزی که وجود امام زمان (عج) ظهور کند، روزی که رجعت شروع می‌شود و توحید بندگی و عبودیت خداوند سراسر بشر را می‌گیرد و رهبرانی را که خدا برای هدایت و ارشاد انسان به سوی کمال در خط عصمت و ولایت نازل کرده بود و بشر از آن‌ها استفاده نکرده‌ است، دوباره باز می‌گردند و با وضعیتی که در نژاد بشر به وجود آمده است مجددا به انسان‌ها تعلیم می‌دهند و انسان‌ها را بر اساس عبودیت و رضای خدا مدیریت می‌کنند، روز سوم هم روز قیامت است.

وی تصریح کرد: این افرادی که در مسیر ظلمات به سوی نور حرکت کردند و ایام‌ الله نیز به آن‌ها یادآور شد باید از دو ویژگی برخوردار باشند. اولین ویژگی که این افراد باید در اجرای رسالت و در تداوم خط انبیاء داشته باشند شکور بودن آن‌هاست، بدین منظور که از نعمات و الطافی که خداوند به آن‌ها عطا فرموده شاکر باشند و دومین ویژگی این افراد نیز این است که این افراد باید مقاوم باشند و به هر میزانی که مقاوم باشند به همان میزان هم پیشرفت خواهند کرد، معارف الهی را توسعه خواهند داد و می‌توانند حدود الهی را در بین بشر اقامه کنند.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: با این وجود امیدواریم که خداوند نیز این دو ویژگی را در وجود ما نهادینه کند تا ما نیز بتوانیم در این مسیر آنگونه که باید گام برداریم و رضایت خداوند را بدست آوریم.

انتهای پیام
captcha