۱۲۰۰ نیت وقف در ۲۵۸۹ موقوفه سبزوار و خوشاب
کد خبر: 4089600
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

۱۲۰۰ نیت وقف در ۲۵۸۹ موقوفه سبزوار و خوشاب

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار و خوشاب با اشاره به وجود ۲۵۸۹ موقوفه سبزوار با ۱۳ هزار رقبه و پرونده زیر مجموعه آنها، گفت: ۱۲۰۰ نیت وقف در سبزوار وجود دارد که برخی از آن‌ها خاص هستند.

حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه، رییس اداره اوقاف امور خیریه سبزوار

حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه، رئیس اداره اوقاف امور خیریه سبزوار، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به وجود 2589 موقوفه در این شهرستان، گفت: از این تعداد 548 موقوفه مانند وقف برای مدارس، تکایا و دارالقران انتفاعی نیستند و 2041 موقوفه مانند زراعتی‌ها انتفاعی و دارای درآمد هستند.

وی با بیان اینکه وظیفه اداره اوقاف و امورخیریه اجرای امینانه نیات واقفین است، افزود: بیشترین موقوفات شهرستان‌های سبزوار و خوشاب که 70درصد موقوفات شهرستان را شامل می‌شود، مربوط به عزاداری و برگزاری مراسم برای سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش و همچنین عزاداری و اطعام عزاداران در ایام محرم است.

موقوفات خاص

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار با اشاره به برخی از موقوفات خاص در این شهرستان مانند وقف برای کمک به سرمایه‌گذاران ورشکسته جهت حفظ آبرو و فعال شدن مجدد آنها، بیان کرد: در شهرستان‌های سبزوار، خوشاب و ششتمد که از نظر وقف در حال حاضر زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار هستند، 1200 نیت متعدد وقف داریم که برخی از آنها با هدف کمک به سادات و نیازمندان، کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و رفع مشکلات بیماران در بیمارستان‌ها و کمک به زائران امام رضا(ع) و ائمه‌اطهار(ع) در مسیر سبزوار است.

مهدوی‌خواه با اشاره به نیاز شهرستان سبزوار در زمینه وقف برای اشتغال جوانان، تامین هزینه پزشکی بیماران، تامین نیازهای ورزشی جوانان و کمک به ازدواج آنان، تصریح کرد: بسیاری از خیرین  تنها در زمینه مسجد و برای عزاداری ائمه‌اطهار(ع) وقف می‌کنند که کار خوب و پسندیده‌ای است اما باید در نظر داشته باشیم فضیلت و ثواب روشن نگه داشتن چراغ مسجد کمتر از ساخت مسجد نیست و وقف برای ولادت ائمه‌اطهار(ع) در این شهرستان یکی از نیازهای سبزوار و خوشاب است.

وصول 25 درصد طلب از شهرداری

وی با اشاره به بدهکاری برخی از ادارات این شهرستان به موقوفات و وصول شدن 25درصد طلب موقوفات سبزوار از شهرداری این شهر، افزود: 400 مغازه تجاری در سبزوار مربوط به موقوفات این شهرستان است، اما امکان به‌روز رسانی اجاره آنها به راحتی امکان‌پذیر نیست، چرا که این مغازه‌ها به‌صورت سرقفلی و حق کسب در گذر زمان واگذار شده‌اند و مستاجران داخل مغازه‌ها دارای حقوقی هستند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سبزوار و خوشاب با اشاره به پالایش انجام گرفته برای بقاع متبرکه و اماکن زیارتی سبزوار در سال 94، افزود: 27 بقعه متبرکه سنددار و دارای شناسنامه باقی ماندند که برخی از این بقاع متبرکه به‌ این دلیل که شجره‌نامه کتبی نداشتند، اما چون ساختمان‌های قدیمی 500 ساله و یا دارای موقوفاتی چند صد ساله برای این بقاع متبرکه بودند، اصالت آنها تایید شد.

مهدوی‌خواه با اشاره به هزینه 11 میلیاردی در برخی از این بقاع متبرکه برای ترمیم و بازسازی، اظهار کرد: 190 رقبه از موقوفات این شهرستان دارای اجاره نبوده‌اند که با پیگیری و اقدام، اجاره جدید با مستاجران بسته شده است.

انتهای پیام
captcha