دشمن در رسیدن ایران به مرجعیت علمی احساس خطر می‌کند
کد خبر: 4101630
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری:

دشمن در رسیدن ایران به مرجعیت علمی احساس خطر می‌کند

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: کشور انگلیس در سال 2005 در یکی از هفته‌نامه‌های خود اینگونه آورده است که ایران مجددا به دنبال کسب مرجعیت علمی در جهان است که همین موضوع برای تمدن غرب بسیار خطرناک است و نباید اجازه دهیم که ایران اسلامی هرگز به آن مرجعیت علمی دست پیدا کند.

سردار مهدی رحیمی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سردار مهدی رحیمی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، امروز اول آذرماه در همایش «جهادگران علم و فناوری» که در محل دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: علی‌رغم مسائل و مشکلات عدیده‌ای که ما در سازمان بسیج علمی به لحاظ منابع انسانی و مالی با آن مواجه هستیم، همکاران ما در این استان با یک تفکر جهادی و بسیجی کار می‌کنند تا بتوانند بسیج ظرفیت علمی و فناوری استان را با اهداف و دکترینی که در نقشه جامع علمی و دفاع امنیتی کشور که همانا کسب مرجعیت علم و فناوری در کشور در افق ۱۴۴۰ هست، هم‌راستا کنند.

وی ادامه داد: همانگونه که می‌دانیم ما امروز در چله دوم انقلاب قرار داریم و این چله با چله اول متفاوت است، زیرا ما در چهل سال اول انقلاب اسلامی مسیر پیشرفت را در عرصه علمی و فناوری در  کشور طی کردیم و این پیشرفت هم که توسط دانشگاه‌ها، موسسات علمی، مراکز نوآوری و... رخ داده نسبت به سایر عرصه‌ها در حد قابل قبولی بوده و خوشبختانه اتفاقات خوبی در این حوزه در چهل ساله اول انقلاب برای ما رخ داده است.

اهمیت پیشرفت علمی در نگاه مقام معظم رهبری

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: در حقیقت موضوع پیشرفت علمی در کشور به اندازه‌ای مهم است که رهبر معظم انقلاب نیز در تمامی سخنرانی‌های خود حتما از پیشرفت علمی کشور سخن به میان می‌آورند و بدون استثناء از کلیدواژه علمی و پیشرفت علمی استفاده می‌کنند، زیرا راه رسیدن کشور هدف خود که همانا به حیات طیبه و تمدن نوین اسلامی است؛ علم و فناوری، علم و فرهنگ، علم و اقتصاد، علم و تربیت و علم و سیاست است اما در حقیقت علم و فناوری پایه تمامی این عرصه‌ها به‌شمار می‌رود.

مرجعیت علمی و ترس دشمنان از این هدف مهم

رحیمی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در کشور خود به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم باید به مرجعیت علمی که همانا تمدن نوین اسلامی است برسیم، ادامه داد: کشور انگلیس در مجله «نیچه» که حاصل گردآوری تحقیقات و مقالات علمی است در سال 2005 که این هفته‌نامه به چاپ رسید اینگونه آورد که کشور جمهوری اسلامی ایران مجددا به دنبال کسب مرجعیت علمی در جهان است، این گفته بدین معناست که ما در آن سال‌ها مرجعیت علمی برای جهانیان بوده‌ایم و این در حالی است که امروزه دنیا از منابع مرجعیت آن دوره تمدنی استفاده می‌کند، در حالی‌که ما دیگر از آن منابع استفاده نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: همچنین در ادامه همین مقاله آورده است که این موضوع برای تمدن غرب بسیار خطرناک است و نباید اجازه دهیم که ایران اسلامی هرگز به آن مرجعیت علمی دست پیدا کند و اگر این اتفاق رخ دهد تمدن غرب سقوط می‌کند و این تمدنی که ایران از آن به عنوان تمدن نوین اسلامی یاد می‌کند با رهبریت شیعی و مسلمانان در دنیا قد علم می‎کند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور بیان کرد: در همان سال این پیشنهاد را هم ارائه می‌داد که راه مقابله با اینکه ایران به چنین مرجعیت علمی دست پیدا نکند این است که ما اغتشاشات را در کشور و به ویژه در عرصه‌های علمی توسعه دهیم و اجازه ندهیم که دانشمندان و محققین ایرانی با خیال راحت در دانشگاه‌ها و مراکز علمی دست به تولیداتی بزنند.

رحیمی افزود: در دانشگاه‌ها باید به این فکر کنیم که اگر کشور را به این مرجعیت رساندیم، اقتدار سیاسی، نظامی، اقتصادی و تمامی مؤلفه‌های قدرت را می‌توانیم به همراه این مرجعیت علمی داشته باشیم. بر همین اساس نیاز به راه‌های مبانبری داریم که به این هدف مهم خود دست پیدا کنیم، زیرا تراز قدرت علمی کشور نسبت به تراز قدرت علمی جهان در بهترین حالت شیب موازی در حال حرکت است و با جود چنین خط موازی آیا این دو خط به یکدیگر می‌رسند؟

وی اظهار کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: «العلمُ سلطان» که ما نیز العلمُ سلطان همان مرجعیت علمی هستیم و راه اینکه به این تراز قدرت جهانی دست پیدا کنیم این است که حتما باید یک راه میانبری با شیب تند انتخاب کنیم و با حداکثر سرعت، شتاب و کارهای جهشی پی در پی و مستمر بتوانیم این تراز قدرت را جبران کنیم که ما از این مسئله به عنوان «شکاف راهبردی» یاد می‌کنیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اضافه کرد: این شکاف راهبردی با حداکثر سرعت و تلاش حل می‌شود و کسی می‌تواند این کار را انجام دهد که ایمان به مرجعیت علمی داشته باشد، تفکر جهادی در عرصه علم و فناوری داشته باشد که البته حقیقتا هرکسی که در این کشور در عرصه علم و فناوری کار می‌کند حتما تفکر جهادی دارد، زیرا همین سرمایه انسانی اگر وارد خط اقتصاد شود می‌تواند درآمد زیادی را کسب کند، اما به جای ورود به خط اقتصاد در عرصه علم و فناوری کشور تلاش می‌کند.

رحیمی بیان کرد: بنابراین تمام افرادی که در دانشگاه‌ها حضور دارند برای ما ارزشمند هستند و باید آن‌ها را حفظ، نگهداری و تثبیت کنیم تا کشور در مسیر رسیدن به هدف خود حرکت کند و در نهایت اگر به علم سلطان رسیدیم در این صورت تمام مؤلفه‌های پیشرفت و قدرت را در اختیار خود خواهیم داشت اما اگر به این مهم دست پیدا نکردیم، شک نخواهید کرد که انقلاب اسلامی ما منتهی به تمدن نوین اسلامی نخواهد شد و محکوم به شکست و فنا در جهانی که هر لحظه از آن علم و فناوری در حال تغییر و تحول است؛ خواهیم شد.

وی با اشاره به تحریم‌هایی که علیه ایران وارد شده است، بیان کرد: در همان مجله «نیچه» که پیش از این به آن اشاره کردم، یکی از موارد دیگری که نوشته شده این بود که باید تحریم‌های اضافه‌ای علیه ایران انجام شود که دانشمندان و محققان نتوانند با خارج از کشور خود ارتباط برقرار و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: در واقع باید گفت که در نقشه راه بسیج علمی تنها بیانات رهبری را مطالعه کردیم و هیچ مقاله دیگری را مطالعه نکرده‌ایم. این در حالی است که ما یک نقشه راهی در بسیج علمی نوشته‌ایم که یک جمله از بیانات رهبری را مورد توجه قرار دادیم و بر اساس همان یک جمله پیش رفتیم و به مدت یکسال بر روی آن تمرکز و کار کردیم.

رحیمی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می‌فرمایند که دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت است. اما این دانشی که ایشان مطرح می‌کنند چه دانشی است که ما را به قدرت می‌رساند؟، نحوه جذب دانشجویان به دانشگاه به چه شکل باید باشد که ما را به قدرت برساند؟، نحوه اطلاعات اعضای هیئت ما به چه صورت باید باشد که ما را به مؤلفه قدرت علمی برساند؟ و کدام دانش‌ها ما را به مرجعیت علمی می‌رساند؟

وی تصریح کرد: آیا می‌توانیم دانش غرب که بسیار جلوتر از ماست سبقت بگیریم و وارد منطقه تاریکی دنیا شویم و آن علومی که هنوز هیچکس کشف نکرده را کشف کنیم؟، کدام دانش است که دنیا بر روی آن کار نکرده که برای کشور خود باید آن‌ها را خلق کنیم؟ و چگونه می‌توانیم آن را به مؤلفه قدرت تبدیل کنیم؟

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور بیان کرد: در حقیقت سیر ایده تا ثروتی که در دانشگاه‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی در حال رخ دادن است، یک مسیری است که در آن فرایند سیستمی وجود دارد که همین فرایند نیازمند حمایت مسئولان است، زیرا هر اندازه که در عرصه علم و فناوری اعتبار دهیم و کمک کنیم، برای کشور هزینه تلقی نمی‌شود، بلکه این اعتبارات، رسوب دانش فناوری است که در کشور رخ می‌دهد.

اولویت همه کارهای بسیج؛ عرصه علم و فناوری است

رحیمی اظهار کرد: خوشبختانه در بسیج و سپاه به این امر مهم دقت شده و اولویت همه کارهای ما در بسیج سال جاری نیز در عرصه علم و فناوری است. بنابراین اگر بخواهیم به مؤلفه اقتدار خود که همانا مرجعیت علمی است، برسیم طبیعتا شاخصه رسیدن به آن همین جوانان، نوجوانان و کودکان هستند که در حقیقت ذهن این افراد باید از این سنین آماده پذیرش چنین مباحثی شود.

وی بیان کرد: در این میان چه فناوری‌هایی لازم است که کشف کنیم، اما سوال این است که چرا به دنبال فناوری‌هایی که بر اساس مبانی و فلسفه ایرانی اسلامی است نرویم؟، چرا خاستگاه همه فناوری‌ها باید براساس فلسفه غرب باشد؟ و آیا فناوری که خواستگاه آن فلسفه غرب است ما را به تمدن نوین اسلامی و مرجعیت علمی می‌رساند؟

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور افزود: پس با این وجود نیازمند یک نوع وحدت، ارتقاء و تعامل بین حوزه و دانشگاه هستیم و براساس این وحدت محتواهایی را تولید کنیم که متعلق به این نظام و ساخت کشور خودمان باشد و براساس آن‌ها نیز اساس آن‌ها را برنامه‌ریزی و در مراحل بالاتر اثبات کنیم.

نیاز به تهیه کتاب‌های تخیلی برای 10 سال آینده هستیم

رحیمی تهیه کتاب‌های تخیلی برای 10 و یا 20 سال آینده را امر مهمی دانست و گفت: به عنوان مثال وقتی در قرآن آمده است که ابرها در حال حرکت هستند و آیه‌های باران وجود دارد، ما باید این موضوع را تخیل کنیم و برای ترسیم این تخیل نیز وظیفه ما محققان و پژوهشگران این است که فناوری مبتنی بر قرآن را برای این تخیلات طرح کنیم و با طرح چنین فناوری، ابرها را در کشور خود نگاه داریم و اجازه ندهیم که از کشور خارج شوند و در نهایت آن‌ها را بارور کنیم تا موجب بارندگی شوند. پس لازم است که بر روی این تخیلات کار کنیم.

وی بیان کرد: اینکه گفته می‌شود در عرصه علم و فناوری همه بسیجی هستند به این دلیل است که در عرصه علم و فناوری ما در جنگ هشت سال دفاع مقدس جهاد با نفس می‌کردیم و شهیدان زیادی هم تقدیم می‌کردیم و امروز هم این اتفاقات را در جامعه مشاهده می‌کنیم اما در این میان باید دقت کنیم این مسیری که در عرصه علم و فناوری با کمک دانشگاه در کشور طراحی کرده‌ایم یک مسیر مستقیم و یکنواخت است منتهی دشمنان اجازه نمی‌دهند که از طریق این پیشرفت‌های علمی به مرجعیت علمی برسیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور اضافه کرد: در حقیقت آن‌ها در این مسیری که ما در آن گام برداشته‌ایم برای ما دشمنی و موانعی را می‌کنند که ما بنا به همین موانعی که وجود دارد مجبور هستیم که به صوت زیگزاگی حرکت کنیم و منحرف شویم.

رحیمی تأکید کرد: از این‌رو جوانان باید متوجه این موضوع باشند که دشمنان درصدد هستند که مانع پیشرفت ما شوند و پیشرفت علمی هم در ابتدا با مرجعیت فکر که همان ایده‌زایی و اندیشه، معرفت و فرهنگ چه مسئولانن و چه دانشگاهیان است؛ به وجود می‌آید و قبول کنیم چله دوم با چله اول فرق می‌کند و برای رفع این موانع و رسیدن به هدف خود، دانشگاه‌ها باید رشته‌هایی را وارد کنند که 20 سال آینده به آن نیاز پیدا خواهیم کرد و همواره دانشگاه‌ها باید خود برای این موضوع آماده کنند.

انتهای پیام
captcha