هدف اصلی از ورود یک محصول به اقتصاد تجاری‌سازی آن است
کد خبر: 4117480
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی مطرح کرد:

هدف اصلی از ورود یک محصول به اقتصاد تجاری‌سازی آن است

 سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: هدف اصلی از ورود یک محصول به اقتصاد تجاری‌سازی آن است و به عبارتی وقتی از نوآوری صحبت می‌کنیم، باید محصول جدیدی در اقتصاد تولید شود که منابع اقتصادی جدیدی را به وجود آورد و همچنین منجر به اشتغال‌زایی شود

یعقوب فتح‌اللهی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یعقوب فتح‌اللهی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در نشست با مدیران و پژوهشگران جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: طی بازدیدی که از این مرکز داشتم، شور و نشاطی که در بین پژوهشگران و کارمندان وجود دارد را مشاهده کردم و این علاقه و پشتکار ظرفیت بسیار خوبی برای جهاد دانشگاهی به شمار می‌رود.

وی افزود: جهاددانشگاهی به دلیل اینکه برآمده از دل دانشگاه است، محل تولید علم، فناوری و نوآوری است و این سه، فرایندهایی هستند که نهایتاً برای جامعه خروجی دارند، یعنی علم یک فرایند است که خروجی آن دانش، تکنولوژی یک فرآیند است که خروجی آن خدمت و نوآوری یک فرآیند است که خروجی آن محصولی است که وارد اقتصاد و زندگی مردم می‌شود.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی بیان کرد: سیاست‌های نوآوری کشور مشتمل بر سه سرفصل از جمله پژوهش و فناوری، نوع ورود دانش فنی به درون اقتصاد و ساختارها و نظام سرمایه انسانی است و هر یک از این موارد خود دارای سرفصل‌هایی هستند

فتح‌اللهی هدف اصلی از ورود یک محصول به اقتصاد را تجاری‌سازی آن دانست و اظهار کرد: به عبارتی وقتی از نوآوری صحبت می‌کنیم، باید محصول جدیدی در اقتصاد تولید شود که منابع اقتصادی جدیدی را به وجود آورد و همچنین منجر به اشتغال‌زایی شود، بنابراین جهاددانشگاهی با توجه به اینکه جهاد علم و فناوری را بر عهده دارد باید، تولیدات خود را تجاری‌سازی کند.

وی تصریح کرد: البته در این بخش با مشکلات گوناگونی در ایران مواجه هستیم که بخشی از آن به محیط کسب‌وکاری که در بدنه اقتصادی ایران طراحی شده، مربوط می‌شود. آناتومی اقتصادی ایران یک آناتومی سنتی است که از گذشته آمده و ما امروز وارث این اقتصاد هستیم و می‌خواهیم در این اقتصاد که شکل آن برای همه ما معلوم است، کاری به اصطلاح دانش‌بنیان انجام دهیم.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نظام تجارت ایران یک چالش است، اظهار کرد: هنوز ما به آن پویایی لازم دست پیدا نکرده‌ایم که اقتصادی را فراهم کنیم که افراد بتوانند کمی ریسک کنند و سرمایه‌های خود را در معاملات تکنولوژیک صرف کنند که ما باید بتوانیم از این مشکلات عبور کنیم.

فتح‌اللهی اضافه کرد: از دیگر مشکلات موجود می‌توان به مبحث نظام مالیاتی ایران که دارای ایراداتی است، اشاره کرد، همچنین در کشور ما اقتصاد مبتنی بر دانش از حمایت‌های لازم برخوردار نیست و همه این موارد مشکلاتی است که در مسیر تولید نوآوری به محصول وجود دارد و به تدریج باید حل و فصل شوند.

وی با بیان اینکه یکی از ایرادات دیگر این است که هیچ بخشی از اقتصاد ایران مبتنی بر تکنولوژی‌های بیولوژی نیست، گفت: البته که اصلاح نظام اقتصادی بر عهده جهاددانشگاهی، وزارت علوم و وزارت بهداشت نیست، بلکه بر عهده حاکمیت بوده و اکنون اقداماتی هم در حال انجام است.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی بیان کرد: جامعه غربی که بسیاری از مفاهیم را از آن وام می‌‎گیریم، توانسته یک جامعه صنعتی بسازد و اکنون در آستانه ورود و توسعه به سوی جامعه دانایی‌مدار است. ما نیز اگر بتوانیم به سوی ساخت چنین جامعه‌ای حرکت کنیم، تمام فعالیت‌ها اعم از شیوه حکمرانی، اقتصاد و... تحول خاصی پیدا می‌کند، بنابراین بخش‌های علمی کشور تلاش می‌کنند که چنین نظامی را وارد بدنه اقتصاد و ساختار اجتماعی کنند.

انتهای پیام
captcha