کد خبر: 4174797
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴

انسان‌های رستگار از دیدگاه حضرت علی(ع)

صاحب تفسیر مشکاة گفت: با توجه به خطبه ۲۲۳ نهج البلاغه، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: این دنیا خوب جایگاهی است، اما برای کسانی‌که آن را برای سرای دائمی اقامت خویش نپسندند که البته این آدمیان همان انسان‌های رستگار هستند.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان‌ رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة اظهار کرد: طبق خطبه ۲۲۳ نهج‌البلاغه، فریب از درون خود انسان‌ها برمی‌خیزد، زیرا هنگامی‌که آنها دچار دو درد عمده یعنی غفلت و فطرت می‌شوند نسبت به دنیا فریفته شده و در شهوت و امیال قدم می‌گذارند و تمامی اینها در حالی است که اسباب روشنگری در همین دنیا قرار داده شده است.

وی بیان کرد: وجود این نعمت‌های کثیر در عالم دنیا کافی است که برای انسان‌ها آگاه‌سازی و روشنگری را به ارمغان بیاورد، همچنین از ناب‌ترین و ماندگار‌ترین جملات امیرالمومنین(ع) این است که می‌فرمایند: این دنیا خوب جایگاهی است، اما برای کسانی‌که دنیا را برای سرای دائمی اقامت خویش نپسندند که البته این آدمیان همان انسان‌های رستگار هستند.

صاحب تفسیر مشکاة افزود: از نظر حضرت علی(ع) دنیا جایگاهی دارد که شبیه کاروانسرای بین‌ راهی است و انسان نباید دل خود را به آن خوش کند، زیرا بعد از مدتی اقامت در اینجا مسیر جدی زندگی و حیات ادامه می‌یابد، همچنین امام علی(ع) در این خصوص می‌فرمایند: دنیا محل خوبی است برای کسانی که آن را وطن خویش نمی‌پندارند و مسافر هستند.

انصاری در خصوص منظور امیرالمومنین(ع) از دنیا اظهار کرد: با توجه به فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۲۲۳ نهج‌البلاغه فردای قیامت کسانی رستگار هستند که امروزه از دنیا گریختند و در آغوش دنیا پناه نبردند، البته منظور امام از دنیا، عالم دنیا نیست، بلکه موضوع مورد هدف ایشان همان امیال و لذات دنیوی است، یعنی انسان نباید با این لذات دنیوی خود را وفق دهد و  آن را دائمی بپندارد.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین مدح‌هایی از دنیا بیان کرده‌اند که نظیری ندارد، اما مقصد ایشان از دنیا، عالمی است که وسیله رسیدن انسان به خدا محسوب می‌شود، همچنین خداوند در آیه ۵۰  سوره ذاریات می‌فرمایند: (فَفِرُّوٓاْ إِلَى ٱللَّهِۖ إِنِّي لَكُم مِّنه نَذِير مُّبِين، بنا بر اين به سوى خدا بگريزيد كه من براى شما از جانب او بيم‌رسانى آشكارم.) البته این گریختن را حضرت علی(ع) به خوبی توضیح داده‌اند.

این مفسر قرآن در خصوص غلبه وهم بر عقل به عنوان عامل اسارت انسان اظهار کرد: هنگامی انسان دچار وسواس می‌شود که دو نکته در وجودش جابه‌جا می‌شود، یعنی به‌جای اینکه خداوند در وجود انسان پر رنگ باشد، انسان از شیطان فرمانبر می‌شود. نماینده خداوند در وجود انسان عقل و نماینده شیطان در وجود ادمی وهم است.

انصاری بیان کرد: یعنی انسان در زندگی دنیا که وسیله‌ای برای جمع‌آوری آخرت است، باید دل به وهم ندهد. عقل در وجود آدمی یعنی اینکه عبادت خداوند با استفاده از عقل صورت می‌گیرد و این نماینده خدا در وجود انسان باعث ساخت آخرت او می‌شود. وقتی عقل در وجود انسان حاکم می‌شود دو نیروی سرکش، یعنی شهوت و غضب به مهار عقل در می‌آید و انسانی که با عقل زندگی می‌کند این دو ابزار جدی شیطان را تحت سلطه خود می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha