کد خبر: 4184405
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

اثبات فضائل فاطمی در آیه مباهله

عضو هیئت علمی گروه معارف و معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی گفت: حضرت زهرا(س) تنها بانویی است که در جریان مباهله جلوه کرده و آیه مباهله نیز اثباتی بر فضائل ایشان است.

حضرت فاطمهحجت‌الاسلام سیدمسعود عمرانی، عضو هیئت علمی گروه معارف و معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص جایگاه حضرت فاطمه زهرا(س) در فرهنگ شیعه، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) دختر پیامبراکرم(ص)، مادر بزرگوارشان ام‌المؤمنین حضرت خدیجه(س) و همسر ایشان حضرت علی(ع) است و این سه نسب از این جهت که هم منسوب به پیامبر(ص) و هم به منسوب به ام‌المؤمنین(س) هستند و اینکه بالاترین شخص اسلام بعد از پیامبر، حضرت علی(ع) همسر این بانوی بزرگوار است، همچنین حضرت جزء پنج تن آل عبا و اصحاب کساء هستند، در آیه تطهیر مصداق تطهیر شمرده شده‌اند.

وی افزود: همچنین امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که زینت‌های عرش و سرور جوانان بهشت و فرزندان حضرت هستند، ذکر همین موارد برای فخر و عظمت حضرت زهرا(س) بس است، همچنین در روایات داریم که حضرت فاطمه(س) مادر ائمه شمرده شده‌اند که حضرت بیقه‌الله ایشان را الگوی خود خطاب می‌کنند.

عمرانی با اشاره به القاب حضرت زهرا(س) گفت: ایشان به‌عنوان سید النساء‌العالمین یعنی بالاترین زنان عالم شمرده شده و از طرفی کنیه مشهور حضرت ام ابیها به معنی مادر پدرش است که اشاره به حدیث قدسی «یـا أَحْمَدُ! لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَهُ لَما خَلَقْتُکُما» دارد که خداوند فرموده: هان اى احمد! اگر تو نبودى، جهان را نمى‌‏آفریدم و اگر على نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، من شما دو نفر را نمى‌‏آفریدم، لذا علت خلقت وجود پر برکت حضرت زهرا(س) شمرده شده است.

عضو هیئت علمی گروه معارف و معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی بیان کرد: در قرآن آیه مباهله داریم «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللهِ عَلَى الْکاذِبِینَ؛ هر که در این [باره] پس از دانشى که تو را [حاصل] آمده با تو محاجّه کند، بگو: «بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان، و ما خودمان و شما خودتان را فرا خوانیم. سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». در آنجا حضرت زهرا تنها بانویی است که جلوه کرده است.

وی گفت: حدیث بَِضْعَةٌ از احادیث نبوی درباره حضرت فاطمه(س) که پیامبر(ص) در آن فاطمه را «پاره تن خود» معرفی کرده و خوشحالی او را خوشحالی خود و آزردن او را آزردن خود دانسته است. این حدیث در منابع شیعه و سنی نقل شده است. به حدیث بضعه برای اثبات مباحثی همچون عصمت حضرت فاطمه(س) و حقانیت او در ماجرای فدک و وجوب بزرگداشت اهل‌بیت(ع) استناد می‌شود.

این پژوهشگر شیعه‌شناسی تصریح کرد: از دوران کودکی و نوجوانی حضرت گزارشاتی نداریم، اما آنچه مطرح است این است که حضرت از کودکی پدر خود را همراهی می‌کرده و در شعب ابی‌طالب و هجرت به مدینه همراه پیامبر(ص) بودند، همچنین در ماجرای سقیفه مخالفت خود را اعلام و خلافت را غاصبانه شمردند و خطبه فدکیه را در دفاع از حق خلافت حضرت علی(ع) بیان کردند و در مظلومیت حضرت زهرا(س) تا روز قیامت همین بس که حضرت وصیت کردند شبانه دفن شوند.

عمرانی با اشاره به کتاب مصحف فاطمی گفت: در روایات به محدثه بودن حضرت اشاره شده و فرشتگان با حضرت سخن می‌گفتند و این سخنان در مصحف فاطمی جمع‌آوری شده است. مُصحَف فاطمه به‌عنوان یکی از نشانه‌های امامت، در میان امامان شیعه دست به دست گشته و شیعیان بر این باور هستند که اکنون در دست مهدی(عج)، امام موعود شیعیان است.

فرق بین محب و شیعه اهل بیت(ع)

وی افزود: ما یک محب داریم و یک شیعه، از حضرت پیرامون این پرسیده شده که چه کسی می‌تواند متصف باشد به شیعه بودن شما که طبق روایت حضرت فرمودند: اِنْ کُنْتَ تَعمَلُ بما اَمَرناک وتَنْتَهی عمّا زجرناک عنه فانت من شیعتنا والا فَلا، حضرت فاطمه زهرا (س) فرمود: تنها زمانی از شیعیان ما محسوب می‌شوید که به آنچه شما را امر می‌کنیم، عمل کنید و از آن‌چه شما را برحذر می‌داریم، دوری ‌کنید.

عضو هیئت علمی گروه معارف و معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی گفت: بسیاری دم از محبت حضرت می‌زنند، اما شیعه کسی است که از اهل بیت(ع) پیروی کند و شیعه بودن شامل هر کسی نمی‌شود، به جز کسی که از دستورات، کلام و رفتار ایشان درس گیرد، لذا نباید لحظه‌ای غفلت کنیم.

انتهای پیام
captcha