کد خبر: 4223270
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان:

غدیر، رمز تمامیت و کمال اسلامی است

حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی گفت: کسانی که دیگر اعیاد را قبول داشته باشند، و این عید را قبول نداشته باشند، دين ناقص را قبول کردند، اما با قبول این عید، دیگر اعیاد را نیز قبول دارند.

حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگانحجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن تبریک ایام فرخنده عید سعید غدیر، درباره اهمیت غدیر اظهار کرد: در اهمیت این روز همین بس که خداوند در آیه ۳ سوره «مائده» فرمود: «...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي... امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم.»

وی با اشاره به آیه ۶۷ سوره «مائده»، یادآور شد: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ...اى پيامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى پيامش را نرسانده‌اى»، بنابراین اکمال دين و رسالت پیامبر اکرم(ص) موقوف به معرفی علی(ع) بود که هم مبین احکام شرع و هم مجری آن باشد. مسئله ولایت امیرالمؤمنین، ولایت بقیه ائمه(ع) است و ما با همین آیات شریفه، تابع امام زمان(عج) هستیم و از نواب امام زمان(عج) که مراجع بزرگوار و به تعبیر ما ولایت فقیه است، تبعیت می‌کنیم.

حسینی درباره علت مهم‌تر بودن این عید از دیگر اعیاد، بیان کرد: کسانی که دیگر اعیاد را قبول داشته باشند، و این عید را قبول نداشته باشند، دين ناقص را قبول کردند، اما با قبول این عید، دیگر اعیاد را نیز قبول دارند.

وی افزود: در روایتی آمده خداوند در روز عرفه قبل از عرفات به کربلا نگاه می‌کند. دلیل آنکه کسی که به کربلا می‌رود قطعا عرفات را قبول دارد، حال آنکه ممکن است کسانی به عرفات بروند، اما کربلا را نپذیرفته باشند. حال آنکه تمامیت دين به ائمه معصومین(ع) وابسته است که همه مسلمانان جهان آن را قبول دارند. در حقیقت غدیر رمز تمامیت و کمال اسلامی است.

حسینی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از غدیر به عنوان وحدت شیعه و سنی بهره برد و از اختلافات مسلمانان در این موضوع پیشگیری کرد، تصریح کرد: اهمیت عید غدیر برای همه است و هیچ‌کس مسئله غدیر را انکار نمی‌کند، لکن برخی می‌گویند مراد از «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ» این است که هر کس مرا دوست دارد، علی را دوست بدارد. بنابراین ما نزاعی با هم نداریم. مجادله و مشاجره در مسائل دینی، به‌گونه‌ای ‌که هرکس سعی کند حرف خود را اثبات کند، صحیح نیست و آثار منفی دارد. ما همه با هم دوست و برادر هستیم.

وی ادامه داد: اگر بحث علمی وجود دارد، باید در کمال ادب و اخلاق، بدون همت برای اینکه طرف دیگر را مغلوب کند، انجام شود، یعنی گفت‌وگوی دوستانه به قصد نصح و خیرخواهی، چنانکه انسان هدیه را با میل، رغبت و احترام تقدیم می‌کنیم، اگر نظرمان، نظر حقی است و خودمان را حق می‌دانیم باید مطرح کنیم، آن‌ها هم همین‌طور.

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان گفت: اگر اختلافی است باید در جلسات علمی مطرح شود، نه آنکه عامه مردم با هم جدل کنند، که موجب ندامت شود، باید در فکر تقریب و نه تبعید باشیم.

وی درباره چگونگی ارتباط تدبرگونه و نزدیکی نسل جوان با اندیشه‌های علی(ع)، اظهار کرد: ما نسبت به معرفت چه معرفت الله و چه پیامبر(ص) و ائمه اطهار تقصیر و کوتاهی داریم. هر کس که به تاریخ اسلام مراجعه کند، بزرگی و عظمت علی(ع)، کسی که در دامن پیغمبر بزرگ شده و داماد اوست، انکار نمی‌کند. عمل به شیوه و سیره پیغمبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) ممکن نمی‌شود جز آنکه نخست نسبت بدانان آگاهی کسب کنیم. لذا  به عنوان پیش نیاز همه دروس، باید نگاه اجمالی به اسلام در مجال سیره و تاریخ، عقیده و اخلاق داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha