کد خبر: 4224841
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
صاحب تفسیر مشکاة تبیین کرد:

راه‌های پیش روی انسان برای شناخت خداوند

محمدعلی انصاری گفت: انسان سه راه برای شناخت خداوند دارد که شامل حس، عقل و شهود است. این سه ابزاری که انسان در اختیار دارد قطعا محدودیت‌هایی دارد، زیرا انسان موجودی محدود است و در حد زمان و مکان قرار دارد.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، در نشست مجازی که امروز 14تیرماه در خصوص «ابعاد نظری و عملی اسماء و صفات الهی» برگزار شد، اظهار کرد: امیرالمومنین علی(ع) در خطبه 91 نهج البلاغه خود در خصوص ابعاد شناخت اسماء و صفات الهی نکات مهمی بیان کرده است و در آن بهترین راه شناخت این اسماء و صفات را اینگونه بیان کرده است که انسانها باید به هر آنچه که قرآن بر آنها دلالت می‌کند و بر صفتی از صفات الهی اهتمام می‌ورزد؛ به آن صفت توجه کنند، کسب نور کنند و استزاعی از نور کنند که هدایت این صفات الهی دستگیر شود.

وی بیان کرد: معرفت الهی، شناخت خدا و اساساً خداوند مهمترین موضوعی است که ذهن انسانها را در طول تاریخ به خود مشغول کرده است. البته راه شناخت به خداوند هم از دشوارترین راه‌هاست و از جهاتی و ابعادی که خداوند لایتناهی است محدودیت ندارد و مطلق است. با ابزار محدود نمی‌توان شناخت کامل و جامعی از خداوند ارائه داد. انسان سه راه برای شناخت خداوند دارد که شامل حس، عقل و شهود است. این سه ابزاری که انسان در اختیار دارد قطعا محدودیت‌هایی دارد زیرا انسان موجودی محدود است و در حد زمان و مکان قرار دارد.

انصاری افزود: راه شناخت الهی از سوی خود حضرت حق آغاز می‌شود زیرا عشق از معشوق سر می‌زند. امیرالمومنین(ع) به وضوح فرموده‌اند: « فَانْظُرْ أَيُّهَا السَّائِلُ فَمَا دَلَّكَ الْقُرْآنُ عَلَيْهِ مِنْ صِفَتِهِ؛ تامل کن بر آن چیزی که قرآن بر تو دلالت می‌کند.» یعنی شناخت وحی از مجرای وحی آن که خدای سبحان خود خود را معرفی می‌کند، امکان پذیر است. از نظر ائمه معصومین ذات الهی هرگز راهی برای ورود به خود و برای معرفت الهی موجود نکرده است. یکی از صفاتی که خداوند به ائمه وحی کرده است، جلوه‌داری ائمه معصوم نسبت به خداوند است؛ لذا باید ما انسانها با شناخت از ائمه معصوم، خداوند را بشناسیم و در این راه قدم برداریم.

 این مفسر قرآن بیان کرد: اگر خداوند خالق است، اگر رب است، اگر حکیم است، اگر لطیف است و اگر رزاق است و...  به عنوان اسما الهی و صفات الهی دانسته می‌شود که به تعبیر امیرالمومنین شاهراهی است که ما را به خداوند می‌رساند. زیرا هر صفت الهی یک درب معرفت انسان به خانه دوست است. همچنین شیوه معرفی قرآن یعنی اینکه قرآن اسما و صفاتی را مطرح میکند به شیوه‌های متعدد شناخت خداوند است. خداوند در آیه 53 سوره فصلت فرموده است: « سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ؛ به زودی نشانه های خود را در کرانه ها و اطراف جهان و در نفوس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی تردید او حق است. آیا کافی نیست که پروردگارت [با ظاهر کردن حقایق و دلایل] بر همه چیز گواه است.» لذا انسان در احسن تقویم الهی آفریده شده است و بسیار خوب با این شیوه‌ها و آن صفات الهی که یک مجموعه کامل است، انس و الفت دارد.

انتهای پیام
captcha