کد خبر: 4252003
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
محمدعلی انصاری تشریح کرد

ویژگی‌های عشق حقیقی

صاحب تفسیر مشکاة گفت: عشق حقيقی از عمق وجود انسان سر می‌زند و با شناخت و آگاهی از ويژگی‌های پسنديده معشوق تنيده و همراه شده است.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، در نشست مجازی که امروز، ۱۳ آذرماه با موضوع «عشق حقیقی» برگزار شد، اظهار کرد: عشق اوج محبتی است که مبتنی بر معرفت است و از محدوده عقل و شرع خارج نمی‌شود. عشق حقيقی از عمق وجود انسان سر می‌زند و با شناخت و آگاهی از ويژگی‌های پسنديده معشوق تنيده و همراه شده است. عشق‌هايی که از سر نادانی و به خاطر زيبايی ظاهری و خط و خال و ابرو به‌وجود می‌آيند، عشق نيستند و ننگ آن‌ها دير يا زود برملا می‌شود. 

وی ادامه داد: رابطه‌ای که بين عاشق و معشوق دست می‌دهد شگفت‌انگيز است. در ذات عشق، پاکبازی و خود رها کردن و از خود گذر کردن است. انسان عاشق، عافيت‌طلب و مغرور نيست و معشوق را با تمام جان دوست دارد. نزديک‌ترين واژه قرآنی به مفهوم عشق، «مودت» است که محبتی سرشار بر مبنای معرفت است. والاترين عشق حقيقی، عشق به خداوند است. با اين حال، سخن گفتن درباره عشق سخت و دشوار است و جز عاشق شدن راهی برای فهم مفهوم والای عشق نيست.

انصاری بیان کرد: مودت، الگوی حقیقی محبت محسوب می‌شود. بایدی که بسیار مهم است، تعهد مرد در برابر زن در اجرای مودت و برعکس آن است. برخی افراد مودت را به محبت تعبیر می‌کنند، اما مودت محبت نیست. دوست‌داشتن هر چیزی را محبت گویند، مانند محبت به آب‌ خوردن یا محبت به نوع خاصی از غذا. اما مودت به محبتی می‌گویند که به‌خاطر وجود و نفس محبوب است نه حبیب. همچنان‌ که خداوند به پیامبر(ص) فرمود: «قُلْ لاَ أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّۀ فِی الْقُرْبَی؛ بگو من از شما دستمزدی نمی‌خواهم، ولی با اهل بیت من مودت کنید.»

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: اگر محبوب را برای خواسته‌های خود بخواهیم، این مسئله مانع از شناخت محبوب و معرفت حقیقی به او می‌شود. پس مودت، دوست‌داشتن محبوب به‌دلیل شخصیت، جایگاه و خصوصیات اوست. همچنین مودت به محبتی گویند که مسئولیت‌آور باشد و تعهد ایجاد کند. در زندگی مشترک، زن و مرد باید یکدیگر را برای شخصیت واقعی هم بخواهند، نه منافع خودشان. زیرا اگر زنی به همسرش از دید منافع خود نگاه کند، تا زمانی دوستش دارد که منافعش تأمین می‌شود و برعکس. پس در مودت با سوز باید سوخت، با غم باید همگامی کرد و در شادی باید مشارکت و رفاقت نمود.

وی گفت: همچنین مودت، محبتی است که دیده شود. اگر انسان دنیا دنیا کسی را دوست بدارد، اما این عشق را در عمل نشان ندهد و بر زبان هم نیاورد، سودمند نیست. مودت باید بر زبان جاری شود و ابراز عملی مهم‌تر از ابراز زبانی است. مرد مسلمان مودت خود را به همسرش به صورت عملی ثابت می‌کند. بهترین تعبیر معادلی که برای مودت در فارسی داریم، واژه «عشق» است

انتهای پیام
captcha