کد خبر: 4263652
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

احساس نیاز به نهج‌البلاغه باید از درون انسان نشئت گیرد

یک مدرس نهج‌البلاغه با بیان اینکه احساس نیاز به نهج‌البلاغه باید از درون انسان نشئت بگیرد، گفت: بسیاری از مشکلات ما با مراجعه به نهج‌البلاغه حل می‌شود.

نهج‌البلاغهنهج‌البلاغه دایرة‌المعارفی از فرهنگ اسلامی و از مهم‌ترین منابع برای شناخت اسلام و ارزش‌های دینی است. نهج‌البلاغه فصاحت و بلاغت بالایی دارد و همین امر علت جاذبه و ماندگاری این کتاب است. با تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، با کمک رسانه و فرهنگ، این کتاب اسلامی در فرهنگ عمومی حضور پیدا کرد. دانشکده و مؤسسه‌هایی با محوریت این کتاب مقدس شکل گرفت و بنیاد نهج‌البلاغه با هدف ترویج و پژوهش تخصصی نهج‌البلاغه تأسیس شد. همچنین نرم‌افزارهای تخصصی نهج‌البلاغه با عنوان دانشنامه علوی و دانشنامه جامع نهج‌البلاغه تهیه شد.

سیده لینا حسینی، مدرس نهج‌البلاغه در خصوص «دلایل مهجوریت نهج‌البلاغه و راه‌کارهای جذب جامعه به خصوص جوانان به این کتاب ارزشمند»، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، اظهار کرد: با توجه به اینکه نهج‌البلاغه برادر قرآن است، اگر بخواهیم زندگی بهتری را تجربه کنیم، به آموزه‌های امام علی(ع) احتیاج داریم. از دلایل عمده‌ مهجور ماندن این کتاب مقدس می‌توان به عدم شناخت، جذب و اهمیت این مسئله اشاره کرد. مورد بعدی احساس نیاز انسان به نهج‌البلاغه است که باید در درون آنان شکل گیرد و به این نتیجه برسند که بسیاری از مشکلاتشان با مراجعه به حکمت‌های امیرالمؤمنین(ع) حل می‌شود. انسان هنگامی که احساس تشنگی کند، جویای آب می‌شود و به محض رسیدن به آن خود را سیراب می‌کند، بنابراین احساس نیاز مردم به نهج‌البلاغه باید به همین شکل باشد یعنی باید احساس کنند که این کتاب چشمه‌ای است که می‌تواند تشنگی آنان را در زندگی برطرف سازد.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان جوانان را به نهج‌البلاغه جذب کرد، افزود: با توجه به شکل‌گیری بسترهای تازه‌ای از تعاملات اجتماعی برای جوانان، باید راهکارهای جذب و استفاده از این کتاب را برای آنان به‌روزرسانی کنیم. اگر قرار است برای نوجوانان طرحی را ارائه دهیم، در این راه باید افرادی که آگاه به این موضوع هستند، دست به‌کار شوند و آموزش‌های به روز با بهره‌گیری از ابزارهای موجود، ارائه شود.

این مدرس نهج‌البلاغه تصریح کرد: برای نمونه جوانان امروز استقبال خوبی از پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی و اپلیکیشن‌های مختلف دارند، که از همین طریق می‌توان آموزش‌های خوبی برای جوانان درنظر گرفت. اگر این مسئله در بازی‌های آموزشی نیز لحاظ شود، باب جدیدی برای تبلیغ نهج‌البلاغه باز می‌شود. جلسات گفتمان آزاد نیز می‌تواند در دانشگاه‌ها با محوریت سخنان امام علی(ع) شکل گیرد و تأثیرگذار باشد.

حسینی با بیان اینکه نهج‌البلاغه کتاب زندگی است و می‌توانیم همه موارد کاربردی را در حوزه سبک زندگی از آن فرا بگیریم، افزود: این کتاب اسلامی می‌تواند ما را با خود، خدا و جهان خویش آشنا سازد. تاکنون بیشتر از 140 رشته علمی در نهج‌البلاغه شناسایی شده و همچنان درحال به‌روزرسانی است که شامل رشته‌های مختلفی مانند حوزه‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و حوزه‌های فرهنگی ـ معنوی، نظامی ـ امنیتی، علمی ـ فکری و مدیریتی است.

وی اظهار کرد: یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، مدیریت و کنترل خشم است. امام علی(ع) در آخرین حکمت خود در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «زمانی که مؤمن برادر خود را خشمگین می‌سازد، زمینه جدایی میان خودش و او را فراهم می‌سازد.» بنابراین امام علی(ع) در گفته خود خشم را عامل جدایی و دشمنی می‌دانند و تأکید دارند که مؤمنان از آن دوری کنند.

این مدرس نهج‌البلاغه درخصوص چگونگی استفاده از روش‌های نوآورانه‌ای برای تبلیغ این کتاب ارزشمند، پاسخ داد و گفت: وقتی بیماری به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک متناسب با شرایط روحی و جسمی برای او نسخه می‌نویسد، بنابراین برای جذب مخاطبان به نهج‌البلاغه ابتدا باید مخاطب خود را بررسی کنیم و نیاز او را بسنجیم. تئاترها و نمایش‌های صحنه‌ای تأثیر بسیار خوبی در مخاطبان ایجاد می‌کنند. همچنین با برگزاری کارگاه‌های عملی، شرکت‌کنندگان می‌توانند به صورت گروهی حکمت‌های امام علی(ع) را با یکدیگر تحلیل کنند.

حسینی در پایان اظهار کرد: کتاب با ارزش نهج‌البلاغه ظرفیت جهانی‌شدن را دارد و امیدواریم بتوانیم این کتاب را جهانی کنیم و ثمرات آن را در زندگی و جامعه اسلامی خود شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha