کد خبر: 4172285
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
محمدعلی انصاری تبیین کرد

عصمت پیامبر(ص) از نگاه قرآن کریم

صاحب تفسیر مشکاة گفت: خداوند سبحان در برخی از آیات قرآن، صراحتاً و بدون كم و كاست، اطاعت از پیامبر اكرم(ص) را در كنار اطاعت از خود می‌نشاند.

محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، محمدعلی انصاری مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة، در نشستی مجازی با موضوع «سیره عملی نبی مکرم اسلام(ص)» که شامگاه 8 مهرماه برگزار شد، اظهار کرد: بهتر است در این شرایط سخت از خداوند و خود پیامبر اکرم(ص) درخواست کنیم تا به ما سنت عملی و اخلاق‌های معنوی خود را بیاموزد و ما را از این فقدان نجات دهد. از مهم‌ترین ویژگی‌های پیامبر(ع) که بیانگر خلق‌ و خوی پیامبر(ص) بود، ویژگی عدالت به شمار می‌رود. 

وی به بیان حدیثی در خصوص عدالت نبی مکرم اسلام(ص) پرداخت و ادامه داد: روزی یکی از اعراب به نزد پیامبر(ص) می‌رود و می‌گوید: «یا محمد بامن عدل بورز»، حضرت محمد(ص) پاسخ می‌دهد: «وای برتو اگر من عدالت ندارم و عدالت نورزم، چه کسی می‌تواند عدالت بورزد؟ اگر عدالت در روش من نباشد، خسران مبین از آن من است.» 

انصاری اضافه کرد: از نشانه‌های عدالت پیامبر(ص) این موضوع بود که هیچ فردی را به جرم دیگری قضاوت نمی‌کرد و حرف هیچ فردی را پشت سر دیگری تصدیق نمی‌کرد. همچنین بین تمام دسته‌های مردم این عدالت جاری شده بود و هیچکسی را در اجرای عدالت متمایز نمی‌دانست. 

صاحب تفسیر مشکاة افزود: فردی که به عدالت اینگونه اهمیت می‌دهد، قطعا درونی خاص دارد. از دعاهای همیشگی پیامبر(ص) این فراز بوده است: «اللهُمَّ اَحیِنِی مِسکِینَاً وَ اَمِتنِی مِسکِینَاً وَاحشُرنِی فِی زُمرَةِ المَساکِینَ؛ خداوندا، مرا مسکین زنده کن و مسکین بمیران و در زمره مساکین محشور گردان». این امر نشان‌دهنده‌ محبت و عشق خاتم‌ النبیین بر فقرا و مساکین است. این عشق و علاقه به قدری زیاد بوده است که پیامبر اکرم(ص) در دعای دست خود این دعای زیبا را می‌خواندند. 

وی بیان کرد: در حدیثی از پیامبر(ص) نقل شده است که افرادی که در دنیا محرومیت‌هایی را می‌کشند، اما براساس اصول ایمانی که دارند زندگی می‌کنند، چهل سال زودتر از اغنیاء قومشان به بهشت می‌روند. همچنین پیامبر(ص) به عاشیه گفتند: «هیچگاه فقیر و مسکینی را از خودت دور نکن، زیرا نتیجه این امر این می‌شود که در فردای قیامت به من نزدیک می‌کند.» 

انصاری گفت: پیامبر اکرم(ص) با این دل لطیفی که دارد، در جنگ و مبارزه به‌گونه‌ای بوده است که حضرت علی(ع) با آن حجم از رشادت و شجاعتی که داشتند در شرایط سخت به حضرت محمد(ص) پناه می‌برده‌اند.

عصمت پیامبر(ص) از نگاه قرآن کریم

صاحب تفسیر مشکاة در خصوص عصمت پیامبر (ص) در قرآن کریم و با بهره‌گیری از کتاب مشکاة و تفسیر قرآن کریم، ج۱۸، ادامه داد: خداوند سبحان در برخی از آیات قرآن، صراحتاً و بدون كم و كاست، اطاعت از پیامبر اكرم(ص) را در كنار اطاعت از خود می‌نشاند، به عنوان مثال در آیه ۵۹ سوره «نساء» خداوند فرموده است: «أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ» یعنی خدا و پیامبر را نیز اطاعت كنید.

وی به بیان آیه ۸۰ سوره «نساء» پرداخت و گفت: علاوه بر آیه ۵۹ سوره «نساء»، خداوند در آیه ۸۰ همین سوره می‌فرماید: «مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللهَ»، یعنی هركس پیامبر(ص) را اطاعت كند، درحقیقت خدا را اطاعت كرده است. علاوه بر اینها در آیه ۸ سوره «حشر» خداوند می‌فرماید: «مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» یعنی آنچه فرستاد خدا برای شما آورده بگیرید و از آنچه شما را بازداشته است، دست بردارید.

انصاری افزود: روشن است كه لازم اطاعت همه‌جانبه از كسی، دوری آن معصوم از هرگونه لغزش، خطا و گناه است. اگر پیامبر(ص) معصوم نباشد و گاهی اوقات خطا یا اشتباه كند و دیگران نیز از او پیروی همه‌جانبه نمایند، دچار خطا و اشتباه می‌شوند.

صاحب تفسیر مشکاة ادامه داد: با توجه به اینکه خداوند هیچگاه بندگانش را به چاه خطا و اشتباه نمی‌اندازد، هرگز آنان را به پیروی از كسی كه دچار خطا و اشتباه می‌شود دعوت نمی‌كند. حال كه خداوند مردم را به پیروی كامل از رسول خود فراخوانده است، مشخص می‌شود كه آن حضرت از هرگونه خطا و اشتباهی مصون است.

انتهای پیام
captcha