کد خبر: 4188884
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳

امام رضا(ع) عالم اهل بیت(ع) است

سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: لقب امام رضا(ع) عالم اهل بیت(ع) است و باید به این ویژگی توجه کنیم و به آموزه‌های عالم اهل بیت(ع) در خصوص سلامت اهمیت دهیم، زیرا ایشان علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روانی، اجتماعی و معنوی را در نظر گرفته و در خصوص آن بیانات گرانقدری را ارائه داده‌اند.

کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روزبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی تقی‌پور، سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز که امروز ۲۸ اذر ماه در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: اروپا به‌سمتی در حال حرکت است که آنها در حوزه سلامت معتقد هستند که تعریف سلامت همان بیمار نبودن است، اما باید هر تعریفی دیدگاه فلسفی داشته باشد، این نوع نگاه ناشی از نگاه زیست‌شناسانه به انسان بوده که ناشی از دیدگاه و فلسفه پوزیتویستی یا اثبات‌گرایی بیان می‌گشته است و همچنین معتقد بودند که جسم با روح وحدت و اجتماعی ندارد.

وی تصریح کرد: با مرور زمان متوجه شده‌اند که این دیدگاه کامل و جامع نیست و باید این تعاریف را تعمیم دهند. مدل بعدی که بعد از تحول بیان گشته است، همان مدل بایوسایکوسوشیال است که این مدلی روانی، اجتماعی و جسمی است که در آن مفروضات تغییر و وحدت بین روان و جسم را بیان می‌کند و معنای سلامت در آن شامل صحت کامل جسمی، روانی و اجتماعی می‌شود.

تقی‌پور بیان کرد: لقب امام رضا(ع) عالم اهل بیت(ع) است و باید به این ویژگی توجه کنیم و به آموزه‌های عالم اهل بیت(ع) در خصوص سلامت اهمیت دهیم، زیرا ایشان علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روانی، اجتماعی و معنوی را در نظر گرفته و در خصوص آن بیانات گرانقدری را ارائه داده‌اند، همچنین دهه شصت مقام معظم رهبری کاری را شروع کرده‌اند که همچنان ماندگار است و در قالب کنگره بین‌المللی ادامه یافته و درصد قبولی زیارت، در گروی درصد معرفت به معصوم است.

در ادامه برنامه، آیت‌الله سیدحسن ضیایی، حکیم طب اسلامی اظهار کرد: امروزه باید طب المعصومین را از منظر آیات و روایات بررسی کنیم و به گمانه‌زنی توجهی نکنیم و در خصوص چیزهایی که اطلاع نداریم، صحبت نکنیم، زیرا دنیا دارالنظر نیست، بلکه دارالعمل است، لذا نباید در خصوص علمی که معرفت و بصیرت کامل نسبت به آن نداریم، صحبت کنیم و نظر دهیم، بلکه روز قیامت در خصوص عمل‌های ما بر اساس علم نافع یا همان دانش سودمندمان بررسی می‌شود، یعنی علم باید نافع و سودمند باشد و انسان از بیان آن یقین کامل داشته باشد.

وی بیان کرد: در روایات شیعه با ۹ سند این روایت بیان شده است: «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ؛ هرکسی خودش را بشناسد، قطعا خدای خود را شناخته است.» پس یعنی ادمی باید نسبت به خود علم نافع داشته باشد تا بتواند خدای خود را هم به درستی بشناسد، همچنین به‌خاطر داشته باشید که وقتی که شما به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوید، درصد قبولی زیارت شما به درصد شناخت شما از معصوم بستگی دارد، لذا باید علم خود را به این معصومین ارتقا و افزایش دهیم.

ضیایی تصریح کرد: با توجه به این اوامر باید معصومین را به خوبی بشناسیم، فلذا به بیان چند مورد از ویژگی‌های خاص معصومین می‌پردازیم: نکته اول این است که چهارده معصوم عصمت دارند، اما ما انسان‌ها این عصمت را نداریم و خیال گناه را در وجود خود دارا هستیم و نهایت تلاشی که می‌توانیم برای پاکی و تقرب به دست بیاوریم این است که تبدیل به مؤمن عادله شویم، اما هیچگاه نمی‌توانیم عصمت به دست بیاوریم.

این حکیم طب اسلامی به بیان صفات دیگری از چهارده معصوم پرداخت و اظهار کرد: چهارده معصوم بیش از ۲۰۰ صفت مثبت ماندگار دارند که این صفات در وجود انسان‌ها موجود نیست. به عنوان مثال این معصومین علم لدنی دارند که به صرف اراده مجهول برایشان معلوم می‌شود، همچنین خزان علم هستند و در مفاتیح جنان اینطور بیان گشته است: «خُزَّانَ الْعِلْم وَ مُنْتَهَى الْحِلْمِ و أُصُولَ الْکَرَمِ، معصومین خزانه‌دارهای دانش، اصل و ریشه کرم هستند و در بالاترین افق حلم جای گرفته‌اند.»

وی افزود: معصومین راسخون در علم هستند یعنی حقیقت و واقعیت هر شیئی را می‌دانند و به آن آگاه هستند، اما ما انسانها از درک باطن اشیا یا افراد معذور هستیم و نمی‌توانیم با علم ظاهری خود این حقایق باطنی را درک کنیم، حتی ما انسانها در مباحث و مواردی که تخصص و فوق تخصص داریم مجهولات علمیمان بیشتر از معلومات علمی ما در آن حوزه است، لذا انسان‌ها برای درک درست علم باید از معصومین درخاست کرده و سؤالهای خود را از معصومین بپرسند.

ضیایی در خصوص سخنان امام رضا(ع) در مورد طب اسلامی ادامه داد: حضرت رضا(ع) در آموزه‌های خود در رسانه ذهبیه به زنجبیل توجه ویژه‌ای کرده و فواید زیادی را برای آن بیان کرده‌ است، زیرا این گیاه دارویی برای سرطان‌های اختصاصی زنان مانند سرطان سینه، دهانه رحم، التهاب مثانه، پیشگیری و درمان فراموشی و زوال عقل، پیشگیری و درمان الزایمر و .. داروی بسیار مؤثری محسوب می‌شود، همچنین خداوند در آیه ۱۷ سوره انسان در خصوص زنجبیل فرموده است: «و یُسْقَوْنَ فیها کَأْساً کانَ مِزاجُها زَنْجَبیلاً؛ در بهشت از جامی که ساختار و مزه‌ و عطرش شبیه زنجبیل است، به آن‌ها می‌نوشانند.»

این حکیم طب اسلامی گفت: همچنین امام رضا(ع) در خصوص فواید سیب نکات زیادی فرموده‌اندو افرادی که اسید معده، ریفلاکس مخفی، ضعف دل و … دارند، از سیب زرد رسیده شیرین استفاده کنند تا بهبود یابند، زیرا این داروی طبیعی از داروی امپرازول که برای دردهای شدید معده استفاده می‌شود، قوی‌تر است.

انتهای پیام
captcha