مهمترین ویژگی بانو صفری حسن‌خلق و ارتباط قلبی با جوانان بود
کد خبر: 1376788
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷

مهمترین ویژگی بانو صفری حسن‌خلق و ارتباط قلبی با جوانان بود

گروه اجتماعی: عضو هیئت مدیره مدرسه علمیه عصمتیه با تأکید بر اینکه مهمترین ویژگی مرحومه صفری حسن‌خلق و ارتباط قلبی با جوانان بود، گفت: ایشان با جاذبه کلام و رفتار شیرینشان جوانان را به سمت مسائل اسلامی جذب می‌کردند.

فرنگیس علیزاده، عضو هیئت مدیره مدرسه علمیه عصمتیه و مسئول خیریه عصمتیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه مرحومه شهربانو صفری، مؤسس حوزه علمیه عصمتیه تمام فعالیت‌های خود را در حوزه مسائل دینی و فرهنگی بر اساس نیازسنجی از مخاطبان انجام می‌دادند، اظهار کرد: دایرکردن مدارس علمیه خواهران در مناطق مختلف کشور و تألیف کتب متنوع توسط ایشان بر اساس نیاز مخاطبان بود.

مسئول خیریه عصمتیه با اشاره به اینکه مرحوم صفری بنا به نیاز مناطق مختلف کشور مدارس علمیه ویژه بانوان دایر می‌کردند، ابراز کرد: همچنین ایشان با توجه به نیاز طلاب حوزه‌های علمیه به تألیف کتاب می‌پرداختند، در این راستا 8 جلد کتاب تالیف کرده‌اند که مشهورترین آن کتاب «صمدیه آسان» برای آموزش دروس به طلاب منتشر شده است.

تربیت عالمه دینی در 36 مدرسه علمیه سطح کشور

وی ادامه داد: مرحوم شهربانو صفری از نخستین بانوانی بود که در شهر مشهد، کلاس حوزوی و قرآنی را دایر کرد و به تربیت طلبه پرداخت، در این زمینه 36 مدرسه علمیه در شهرهای مختلف از جمله مشهد، شیراز، گنبد، اهواز، سمنان، یزد و ... و کشور بحرین نیز  توسط این بانوی دینی دایر شده بود که در این مراکز به ترتیب شاگردانی برای تبلیغ علوم دینی مشغول بودند.

علیزاده با اشاره به اینکه ایشان برای تربیت طلاب در استان‌های دیگر شاگردانی را تربیت می‌کردند و یا خود به تدریج در آن حوزه‌ها مشغول به تدریس می‌شدند، خاطرنشان کرد: ایشان همیشه از مراکز عصمتیه سطح کشور بازدید می‌کردند اما طی دو سال اخیر به دلیل کسالت نتوانستند کلاس تدریس خود را برگزار کنند.

وی ادامه داد: مرحومه صفری همچنین در یک مدرسه علمیه شبانه‌روزی ضمن تدریس به طلاب با تهیه امکانات رفاهی برای این افراد درصدد پرورش بانوان دینی بودند و پس از اتمام مقطع تحصیلی آنان را برای انجام تبلیغ دینی به بازگشت محل سکونت خود تشویق می‌کردند.

رعایت حجاب اسلامی؛ اولویت نصایح مرحومه صفری

وی در خصوص ویژگی‌های اخلاقی این بانوی بزرگوار گفت: گذشت، صبر و دعوت ایشان به رعایت حجاب از سوی بانوان از دیگر ویژگی‌های این بزرگوار بود به گونه‌ای که رعایت حجاب را در اولویت  نصایح خود قرار داده بودند.

علیزاده با اشاره به اینکه بسیاری از بانوانی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کردند، پس از حضور در جلسات سخنرانی این بانوی بزرگوار به حجاب اسلامی گرویدند، خاطرنشان کرد:  بسیاری از مادران در مراجعات بعدی به مرحومه صفری از تغییر رفتار و حجاب دخترانشان پس از استفاده از سخنان ایشان ابراز خرسندی می‌کردند.

مسئول خیریه عصمتیه با تأکید بر اینکه مهمترین ویژگی مرحومه صفری حسن خلق و ارتباط قلبی با جوانان بود، ادامه داد: ایشان با جاذبه کلام و رفتار شیرینشان جوانان را به سمت مسائل اسلامی جذب می‌کردند که این موضوع درس بزرگی برای طلاب است، تا بتوانند در عرصه تبلیغ دین موثر باشند چرا که گام اول در ارتباط گیری با جوانان حسن خلق است و پس از آن در سایه حسن خلق می‌توان جوانان را جذب دین کرد.

وی در خصوص نحوه اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر کردن از سوی مرحومه صفری گفت: ایشان هر ایراد و اشکال اخلاقی  در مخاطب خود می‌دیدند، در گام نخست با حسن خلق با مخاطب برخورد می‌کردند و پس از برقراری ارتباط صمیمانه به طریقی که به مخاطب اساعه ادب نشود، نکاتی را به فرد مخاطب گوشزد می‌کردند که این نحوه رفتار مثال‌زدنی بود.

علیزاده درباره فعالیت انقلابی این بانوی بزرگوار نیز گفت: از اوایل شروع حرکات انقلابی مرحومه صفری ارتباط خوبی را با انقلابیون داشتند و در این عرصه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادند به گونه‌ای که حتی در راستای انجام فعالیت‌های انقلابی تحت شکنجه‌های شدید ساواک قرار گرفته بودند. این شکنجه‌ها در حدی سخت و ملالت‌آور بود که ایشان در خاطراتشان از زمان انقلاب می‌گفتند: «در زمان دستگیری توسط ساواک از خداوند طلب مرگ می‌کردم» و این موضوع نشان‌دهنده شدت سختی‌های وارده بر مرحومه صفری بود.

مزین بودن به اخلاق اسلامی

وی در ادامه تصریح کرد: مرحومه صفوی به اخلاق اسلامی مزین بود به همین دلیل ارتباط گیری با مردان آن هم در فضای شکنجه‌آور ساواک و بی‌حجابی برای ایشان امر ملال‌آوری بود، اما تمام این سختی‌ها را به خاطر پیروزی انقلاب اسلامی متحمل شدند.

مسئول خیریه عصمتیه در خصوص فعالیت‌های ایشان در زمان جنگ تحمیلی اظهار کرد: مرحومه صفری در زمان هشت سال جنگ تحمیلی نیز تمام تلاش خود را برای کمک به آوارگان جنگی و مددکاری از آنان انجام می‌داد و در تمام مراحل انقلاب اسلامی و عرصه دفاع مقدس همچنان پابرجا از ارزش‌های اسلامی دفاع کردند.

وی به فعالیت‌های فرهنگی مرحومه صفری اشاره کرد و گفت: برگزاری کلاس‌های تفاسیر قرآن برای تمام طلابی که تحت آموزش‌های ایشان بودند و انجام فعالیت‌های فرهنگی برگرفته از کلام الله مجید به صورت مستمر ادامه داشت به گونه ای که نام ایشان به عنوان عضوی از اعضای بانوان قرآنی مشهد به ثبت رسیده است.

علیزاده درباره دیگر فعالیت‌های مرحوم صفری خاطرنشان کرد: مرحومه صفری طی 52 سال فعالیت در امور حوزوی به غیر از دایرکردن مدرسه علمیه عصمتیه در مشهد و 36 شعبه،  راه‌اندازی خیریه‌ها و پرورشگاه، موجب تشرف دو نفر به دین اسلام شدند که این موضوع نیز از جایگاه بالایی برخوردار است.

وی درباره موقوفه مرحوم صفری نیز یادآور شد: مرحومه تمام اموالشان را در مسیر تبلیغ دین وقف کردند به گونه‌ای که حتی منزل شخصیشان نیز برای تبلیغ امور دینی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی برای طلاب وقف شده است.

captcha