نگهداري از نشان «و إن يكاد» در موزه آستان قدس رضوي + عکس
کد خبر: 3482119
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴
سیاحت و زیارت در قاب ایکنا/

نگهداري از نشان «و إن يكاد» در موزه آستان قدس رضوي + عکس

گروه هنر: نشان روی سینه اهدایی سیدحسین پور رضوی دارای حكاكی «و إن يكاد» در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و در معرض دید عموم قرار دارد.

محمدرضا ساقی، مسئول موزه قرآن و نفايس آستان قدس رضوي در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اظهار کرد: نشان روی سینه مزیّن به «و إن يكاد» اهدایی سیدحسین پوررضوی در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
وی با ذکر این مطلب که سیدحسین پوررضوی این نشان هنری را در تاریخ هفتم خردادماه 1390 به رهبر معظم انقلاب اهدا و معظم‌له نیز آن را در دوم آذرماه سال 1391 به موزه حرم رضوی منتقل کردند، افزود: این نشان سنگی، اثری دست‌ساز است که با طول 3.5 و عرض دو سانتی‌متر تراشیده شده است.
ساقی با بیان اینکه اين شي، قطعه سنگي لوزی شکل است که برای استفاده روی سينه طراحی و ساخته شده است، ابراز کرد: رنگ سنگ، كاكائویی(مايل به زرد قهوه‌اي روشن و يا كرم تيره) است و روی آن لایه‌ای پلی‌استری دیده می‌شود.
نگهداري از نشان روی سینه «و إن يكاد» در موزه آستان قدس رضوي
وی خط آیات و اذکار کار شده بر روی اثر را نسخ مشكی عنوان کرد و ادامه داد: روی قسمت اصلی سنگ آيات 51 و 52 سوره قلم«وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ؛ و آنان كه كافر شدند چون قرآن را شنيدند چيزى نمانده بود كه تو را چشم بزنند و مى‌‏گفتند او واقعا ديوانه‌‏اى است و حال آنكه [قرآن] جز تذكارى براى جهانيان نيست» كتابت شده و در قسمت پايين وسط سنگ نیز دعای حفظ با مضمون «فالله هو الخير حافظا و هو أرحم الراحمين» قابل مشاهده است.
مسئول موزه قرآن و نفايس آستان قدس رضوي همچنین به دیگر اجزاي حکاکی شده بر روی این نشان اشاره کرد و گفت: دور اثر، قسمتی از آية الكرسی به چشم می‌خورد.
مطالب مرتبط
captcha