تابلوی «معصوم»؛ نشانی از بانوی آب و آینه در موزه آستان قدس رضوی
کد خبر: 3481899
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۷
سیاحت و زیارت در قاب ایکنا/

تابلوی «معصوم»؛ نشانی از بانوی آب و آینه در موزه آستان قدس رضوی

گروه هنر: تابلوی «معصوم» که طرحی مثالی از روضه رضوان را با حضور حضرت زهرا(س) به ذهن بینندگان متبادر می‌کند؛ در گنجینه هنرهای تجسمی موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

جمشید امیریان، مسئول گنجینه هنرهای تجسمی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به مناسبت میلاد پر نور و برکت حضرت صدیقه طاهره(س)، از بازدیدکنندگان موزه‌های حرم رضوی دعوت کرد تا از تابلوی «معصوم»، اثر مهدی فرخی که آن را در تاریخ 1389 خلق و در سال 1390 به گنجینه هنرهای تجسمی موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده است، دیدن کنند.
وی با ذکر این نکته که تابلوی مزبور به عنوان کاری در سبک سمبولیسم گنجانده می‌شود، اظهارکرد: این هنرمند خراسانی، تابلوی «معصوم» را با موضوع حضرت فاطمه زهرا(س) در اندازه‌ 100 در 132 سانتی‌متر و با بهره‌مندی از تکنیک اکریلیک روی مقوای بدون اسید خلق کرده است.
مسئول گنجینه هنرهای تجسمی آستان قدس رضوی با توصیف برخی از جلوه‌های زیبایی‌شناسانه این تابلو نفیس گفت: در این اثر نگارگری، دو سرو به تصویر کشیده شده در کنار حضرت فاطمه زهرا(س) نمادی از حسنین(ع) است؛ این اثر با ترکیبی از رنگ‌های روشن آبی، سبز، سفید و نارنجی، طرحی مثالی از روضه رضوان را به ذهن بینندگان متبادر می‌کند.
تابلو «معصوم»؛ نشانی از بانوی بی‌نشان در موزه آستان قدس رضوی
وی با اشاره به تابلوهای دیگری از این دست همچون «حديث سلسلة الذهب»، «ضامن آهو»، «صحن سقاخانه امام رضا(ع)» و «مسجدالنبی» در گنجینه هنرهای تجسمی آستان قدس رضوی، ابراز کرد: «اجابت»، «آخرین وداع»، «حضرت زینب(س)»، «بانوی عاشورا»، «تا ابد جاری» و «محفل نیاز» از جمله آثار تقدیمی فرخی به این آستان قدسی محسوب می‌شود.
امیریان، خالق این اثر ارزشمند هنر نگارگری را این‌گونه معرفی کرد: مهدی فرخی، متولد شهرستان تربت حیدریه بوده و از اوان کودکی به نقاشی عشق می‌ورزید که آثار نگارگری با شیوه‌ای نو، نتیجه تفکر او است؛ امروزه آثار وی از مهم‌ترین آثار نمایشگاه‌های نگارگری، به عنوان هنری نو به دور از تکرار مکررات به شمار می‌رود و به همین دلیل مخاطبان زیادی را شیفته معانی بلند آثار خود کرده است.
وی با بیان بخشی از افتخارات این هنرمند، عنوان کرد: دریافت لوح تقدیر جشنواره امام رضا(ع) در شهر مشهد در سال 1384، کسب لوح تقدیر دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت در سال 1384، دریافت دیپلم افتخار جشنواره بین‌المللی رضوی(نگارگری) در شهر شیراز به سال 1386 و ... بخشی از کارنامه هنری او هستند.
مسئول گنجینه هنرهای تجسمی آستان قدس رضوی اضافه کرد: زائران و مجاوران حریم ملکوتی حضرت ثامن‌الائمه(ع) می‌توانند در کنار زیارت مرقد مطهر، برای بازدید از این مجموعه کم‌نظیر آثار و اشیای هنری در ایام تعطیلات نوروزی در بازه‌های زمانی 8 تا 17:45 به محل موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم رضوی مراجعه کنند.
مطالب مرتبط
captcha