محل تدفین آیت‌الله واعظ طبسی در کدام محدوده روضه منوره قرار دارد؟
کد خبر: 3480921
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶

محل تدفین آیت‌الله واعظ طبسی در کدام محدوده روضه منوره قرار دارد؟

گروه اجتماعی: پیکر آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی، نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان ظهر امروز، 15 اسفندماه در رواق دارالشکر حرم رضوی آرام گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پیکر آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی، نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان که بامداد روز جمعه به دیار حق شتافته بود، ظهر روز گذشته 15 اسفندماه در رواق دارالشکر حرم رضوی آرام گرفت؛ اما موقعیت مکانی محل دفن این عالم ربانی که در کدام محدوده روضه منوره قرار دارد، سؤالی است که ذهن بسیاری از مخاطبان را به خود مشغول کرده است لذا در این گزارش نگاهی به موقعیت این محل می‌پردازیم.
دارالشکر تقريبا به روضه‏ منوره متصل است، اين رواق در شمال غربي حرم و شمال مسجد بالاسر واقع شده و به وسيله‏ گذرگاه کوچکي که جزو دارالفيض است، از سمت پشت سر مبارک به حرم مطهر راه مي‏‌يابد. رواق دارالشکر از مجموع رواق پس پشت سابق از آثار عهد صفويه و بناي قرآن ‏خانه که از آثار عهد تيموريان بوده ساخته شده است.
رواق دارالشکر؛ موقعیت مکانی دفن آیت‌الله واعظ‌طبسی در حرم رضوی
اين دو مکان در سال‌هاي 1342 تا 1344 هجری شمسی به صورت رواق واحدي درآمد و دارالشکر ناميده شد. در صفه شمالي بنا دو گذرگاه وجود دارد؛ يکي با شش پله رواق را به ايوان طلاي صحن انقلاب متصل مي‌‏کند و ديگري با دو پله به رواق توحيدخانه راه دارد که شرق و غرب بنا به دو رواق دارالفيض و دارالشرف مرتبط هستند.
بخش اعظم ضلع جنوبي رواق کاملا بالای مسجد بالاسر است. ابعاد رواق 8.5 در 6.5 متر و بالغ بر 9.5 متر ارتفاع دارد. با محاسبه فضاهاي جانبي، مساحت آن به 73 متر مربع مي‏‌رسد. کف و ازاره‏ رواق تا ارتفاع 1.67 متر با سنگ مرمر پوشش يافته است. بالاي ازاره در کتيبه‏‌اي به عرض 60 سانتي‏متر سوره‏ «نبأ» با خط ثلث درج شده و در پايان آن نوشته شده: «کتیبه رضوان 1386 هجری قمری». در حاشیه پایه‌ها به طور عمودی کتیبه‌ای هست که در آن به خط ثلث نوشته شده «قال الله تعالی و من حیث خرجت فول وجهک شطر المسجد الحرام» تا آخر آیه کاتب آن رضوان در سال 1287 نوشته شده است.
رواق دارالشکر؛ موقعیت مکانی دفن آیت‌الله واعظ‌طبسی در حرم رضوی
به منظور تسهیل در رفت و آمد زائران و آسایش مشرف‌شوندگان به حرم مطهر در سال‌های 1342 - 1344 هجری شمسی رواقی تازه به وجود آمد، بدین ترتیب که قرائت خانه سابق -مربوط به عهد تیموریان- را که ممر آن در زاویه جنوب شرقی ایوان طلای صحن عتیق قرار داشت و یک در نقره بر آن نصب ولی غالبا مسدود بود، به انضمام قسمتی از راهروی مسجد بالاسر و قسمتی از راهرویی که از مسجد مزبور به توحیدخانه می‌رفت، تبدیل به یک رواق شد.
در حقیقت از صحن انقلاب که وارد قست روضه منوره شویم، در ابتدا توحیدخانه وجود دارد که از رواق‌های شمالی حرم مطهر بوده و بین دارالفیض و صحن انقلاب حرم مطهر رضوی جای دارد، معروف است که این رواق را ملامحسن فیض کاشانی در سال 1072 هجری قمری بنا و در همین مکان آیات توحیدی تدریس و تفسیر می‌کرده است.
در ضلع شمالی توحیدخانه نیز پنجره فولاد معروف نصب شده است و ضریح مطهر مضجع نورانی امام رضا(ع) از پشت آن نمایان است که در امتداد این قسمت نرسیده به ضریح منور هشتمین امام، رواق دارالشکر جای دارد که در حال حاضر محل عبادت بانوان به شمار می‌رود.رواق دارالشکر؛ موقعیت مکانی دفن آیت‌الله واعظ‌طبسی در حرم رضوی
مطالب مرتبط
captcha